Under torsdagen hade Kirunas kommunalråd Kristina Zakrisson (S) och kommunchef Peter Niemi möte med näringsminister Mikael Damberg (S) och infrastrukturminister Anna Johansson (S) för att diskutera hur dragningen av E10:an ska finansieras.
– Det kom inga löften men det hade jag inte väntat mig heller, allt presenteras när det finns en färdig lösning. Men det är första gången vi träffar båda samtidigt och det visar hur viktig frågan är. Vi har samtalat om olika sätt att komma vidare i frågan och jag hoppas och tror att man kommer hitta en lösning. säger Zakrisson.
Den nya E10:an ska enligt kommunen och Trafikverkets plan dras öster om nya centrum och beräknas kosta en halv miljard kronor. LKAB har däremot uppskattat att skadeersättningen är ungefär 200 miljoner kronor och menar att staten ska betala resterande då den planerade dragningen av vägen är dyrare än bolagets eget förslag.
– Det är mellan Trafikverket och LKAB avtalet ska skrivas men vi är i högsta grad involverade. Min förhoppning är att Trafikverket på något sätt går in och medverkar till finansieringen, menar Zakrisson.
Läs mer: Ny sträckning av E10:an ett enormt projekt
Läs mer: Vem tar notan för E10:an?
För kommunens del bygger utvecklingsplanen på att vägen är finansierad och börjar byggas.
– Vi har sagt att vi börjar ha tidsbrist för stadsomvandlingen och LKAB har tidsbrist för att kunna fortsätta med gruvbrytningen enligt plan. Vi hoppades på att ta beslut om detaljplanen i december men nu tickar det iväg, säger Zakrisson.
Läs mer: Nu kräver kommunen besked om E10-pengar
Från kommunens sida är man redo att lyfta in ett extra kommunstyrelsemöte gällande detaljplanen om det skulle krävas enligt Zakrisson.
– För vår del behöver vi inte ha en färdig lösning klar, men däremot att det ska finnas en finansiering innan vi tar beslut om detaljplanen.
Inom projektet att dra om E10:an omfattas även bygget av en ny järnvägsstation.
– Vi diskuterade inte järnvägsstationen då den frågan inte är kritisk, säger Zakrisson.