Temadagar istället för musiklektioner

Två grundskolor och Kulturskolan testar den här terminen en ny form av musikundervisning. Istället för lektioner varje vecka har man temadagar på Kulturskolan.

TEMADAGAR. Klass 6c på Luossavaaraskolan har temadag i musik på Kulturskolan. Tre lärare lär dem grunderna i pop- och rockmusikinstrument under dagen.

TEMADAGAR. Klass 6c på Luossavaaraskolan har temadag i musik på Kulturskolan. Tre lärare lär dem grunderna i pop- och rockmusikinstrument under dagen.

Foto: Hanna Dahlström

KIRUNA2015-10-01 06:00

Bakgrunden är att en del grundskolor i Kiruna saknar egna musiklärare. Dessa skolor hyr in musiklärare från Kulturskolan som vanligtvis kommer till skolan och håller i undervisningen.

Den här terminen testar två Kirunaskolor ett nytt koncept. Istället för lektioner en gång i veckan på skolan har klasserna temadagar på Kulturskolan. Terminens musikundervisning komprimeras till två hela dagar och 2,25 timmar.

Kulturskolechef Malin Rolund:

– Det här är ett försök som vi ska utvärdera i slutet av den här terminen. På skolorna där våra lärare verkar ser förutsättningarna väldigt olika ut. En del har musiksalar, andra inte, och att utrusta en musiksal kostar runt 50 000 kronor. Nu får klasserna istället hela temadagar i våra nya välutrustade lokaler tillsammans med tre av våra musiklärare.

Vad händer om man är sjuk och missar temadagarna?

– Då får man gå tillsammans med någon av de andra årksurserna veckan därpå. Alla årskurser har inte samma upplägg, men vi ser till att det ska gå att hoppa in.

Det är Tuolluvaara skola och Luossavaaraskolan som testar temadagarna i höst.

Anita Rönnebro, rektor på Luossavaaraskolan:

– Det finns en garantitid på hur många timmars undervisning eleverna ska få i varje ämne. I Kiruna ska man ha 231 timmar musik under hela grundskolan. Har man 45 minuter musiklektion i veckan och innan man kommer igång med allting - det blir inte så mycket effektiv tid. Vi vill testa det här konceptet och jag tror att den effektiva tiden kan bli större.

Roger Suup (S), ordförande i Kultur- och utbildningsnämnden, är medveten om att många skolor har svårt att rekrytera musiklärare.

– Det är ett rekryteringproblem som man har i hela landet. Jag tycker att det är bra och viktigt att man provar nya arbetsformer. Med tanke på vilka investeringar kommunen gjort i Kulturskolan så är det bra att lokalerna nyttjas så mycket som möjligt. Det finns bra möjligheter för undervisning där. Men man måste ju utvärdera projektet.

Men om man skulle föreslå att göra temadagar även med andra ämnen, som till exempel matte?

– Jag tror att vissa ämnen är mer lämpade för det än andra och just matte kanske det är inte är pedagogiskt motiverat att testa med. Men det är upp till pedagogerna att avgöra vad som är bäst, säger Roger Suup.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om