Sommaren innebär högsäsong för järnvägsarbetarna. En tredjedel av dygnets alla timmar är norra delen av Malmbanan stängd för trafik för att möjliggöra underhåll.
Maskinproblem
Skiftet för VR Tracks bantekniker börjar 02:00. Uppdraget för dagen när NSD träffar arbetslaget är att byta ut de krokar som håller fast rälsen i sliprarna.
Det är framförallt krokar som finns i kurvorna längs banan som är aktuella för utbyte, påfrestningen på dem är långt större än de som ligger längs långsträckor.
Ett redan tajt tidsschema förkortas av att ett tåg som måste gå klockan 03:50.
– Normalt sett är det stängt för trafik mellan 3 och 11, det är den luckan vi har för underhåll, säger Martin Einarsson, bantekniker.
När tåget passerat åker hela laget ut till arbetsplatsen med ett lok.
Väl på plats försvinner en dryg halvtimme till då maskinen som används för att knacka in de nya krokarna bråkar.
– Det här är typiskt, alltid är det något som ska jävlas, säger Martin Einarsson.
Förgasaren var full av olja visar det sig, och till slut kommer de igång med arbetet.
Kortsiktiga lösningar
I dagsläget transporteras årligen ungefär 27 miljoner ton av LKAB:s järnmalm längs den här delen av malmbanan. Till 2015 är det tänkt att man ska öka till 37 miljoner ton.
För att hantera den ökade belastningen på banan har det gjorts en mängd insatser under senare år, bland annat har det byggts mötesplatser där de uppåt 750 meter långa tågen ska kunna mötas.
– Vi klarar nog ökningen i och med de här insatserna. I år kommer mötesplatsen i Kaisepakte stå klar, sedan blir en till färdig vid Rensjön nästa år, säger Anders Björnström, VD LKAB Malmtrafik.
Men, enligt honom är det kortsiktiga lösningar på ett kapacitetsproblem som kommer bestå.
– Än så länge märker vi inte av Northland särskilt mycket, men även de kommer ju öka när de går upp i produktion. Trafiken ökar också på den norska sidan, och så måste ju även persontrafiken kunna gå, säger Anders Björnström.
Enligt honom är det just sträckan Kiruna-Narvik som är flaskhalsen.
Enformigt arbete
Underhållsarbetet längs banan är enformigt men kräver sin manskraft. Dennis Andersson sitter i traktorn som slår lös krokarna och lyfter spåret åt sidan för att byta ut gummimattan mellan räl och sliper. Dennis Jack, eller "silversurfarn" som de säger, ligger på en rullande platta och sätter den nya kroken på plats. Tredje och fjärde man spettar och byter gummimattor. Femte sköter maskinen som knackar in den nya.
Totalt är det krokar längs en sträcka på 3 kilometer som ska bytas ut under åtta veckor den här sommaren. Det blir ungefär 30 000 krokar.
– Visst är det ett ganska enformigt arbete, absolut inte det roligaste man gör. Men vi har kul med varandra, sen är det ju skönt att vara ute, säger Dennis Jack.
Anledningen till att krokarna byts ut är att påfrestningarna från trafiken gör att de helt enkelt slits ut och går av.
– De här nya krokarna är gjorda i ett lite segare material som inte spricker lika lätt, säger Martin Einarsson.
Efter att ha gjort färdigt en sträcka på drygt 300 meter är passet över för banteknikerna i Kopparåsen.
Går ner i kapacitet
Underhållet de utför planeras in tillsammans med LKAB för att påverkan på leveranserna ska bli så liten som möjligt. Men, stoppen påverkar verksamheten ändå.
– Vi går ner i kapacitet och tappar mycket under de här perioderna, säger Anders Björnström.
För att minska påverkan på transporterna försöker man samordna underhållsstopp på järnvägen med de underhållsinsatser som också görs på LKAB:s verk.
– Det svåra är att underhållet ofta ska ske samtidigt som många har semester, säger Anders Björnström.
Ökad trafik kräver ökat underhåll. Går underhållstiderna att utöka mer?
– Jag tror de går att optimera, men det är inte helt lätt. I slutändan finns inget annat alternativ än dubbelspår, säger Anders Björnström.