Tåget kom aldrig

Milena Kolarikova blev strandsatt vid Katterats station när SJ ställde in tåget med kort varsel.
Katterat har ingen samhällsservice och ingen annan förbindelse med omvärlden.
Ett malmtåg blev till sist räddningen.

Foto:

KIRUNA2011-09-17 06:00

Milena Kolarikova bor i Belgien har vistats mycket i Kiruna
fjällen, reser ofta med tåg i området och är van vid att yttre omständigheter i bland kan stoppa trafiken.

Därför hade hon undersökt särskilt noga att tåget skulle gå som planerat den här dagen.

Jodå, tåget skulle gå...
Hon åkte från Abisko till Björnfjell på norska sidan där hon skulle kliva av, göra en utflykt till Rombaksbotn och därefter ta tåget tillbaka från Katterat.

Det var sista dagen för säsongståget Karven för hösten och hon kollade tidtabellen flera gånger och dubbelkollade saken med konduktören på ditresan.

Jodå, tåget från Narvik till Abisko skulle gå som planerat klockan 17.45.

- När klockan började närma sig halvsju började jag bli orolig. Men skärmen i stationen visade fortfarande att tåget skulle gå på utsatt tid, säger hon.

Slut för säsongen
Hon ringde SJ i Narvik och fick beskedet att tåget hade slutat gå för säsongen dagen före och det inte fanns något som hon inte kunde göra åt saken. Hon skulle vara tvungen att övernatta på stationen och ta första tåget på morgonen.

För säkerhets skull ringde hon Abisko turiststation där de såg på SJ:s hemsida att tåget var inställt och ersatt med buss.

- Det hade inte hjälpt mig mycket om jag hade fått veta det i tid. Det är sex kilometers vandring efter bergsstigen till vägen.

Nu ringde hon SJ:s centrala kundservice där hon fick rådet att ta in på hotell på SJ:s bekostnad.

- Det var uppenbart att kvinnan inte hade den blekaste aning om att Katterat var världens ände och att det finns någonstans att ta in. Det enda hon kunde erbjuda var en present för 150 kronor som jag kunde hämta ut på Pressbyrån på Arlanda.

Tältande jägare
Milena Kolarikova hade tur som träffade två jägare som övernattade i tält i området. Hon förberedde sig för en höst spartansk övernattning i Katterat, men två timmar senare hörde hon ett tåg stannade vid stationen.

Hon rusade 150 meter i strumplästen för att hejda lokföraren.

- Han sade att han hade stannat för att plocka upp mig. Jag kände mig som en drottning när jag åkte tillbaka till Abisko i världens starkaste lok med 68 malmvagnar bakom mig.

Trafikledningen i Narvik
Björn Nilsson på SJ förklarar att orsaken var ett produktionsupplägg som skulle ha gjorts annorlunda. Tåget skulle stå på Narviks station på morgonen och de hade ingen som kunde köra det tillbaka dit.

Ett sätt att skydda sig mot liknande händelser är att boka biljetten i förväg. Då kan man uppge sitt mobilnummer och bli kontaktad om tåget blir inställt.

- Det var trafikledningen i Narvik som ordnade så att malmtåget kunde plocka upp henne. Det är en ovanlig lösning men det händer, säger Björn Nilsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!