Tågen körs av LKAB

LKABs egna lokförare trafikerar norra omloppet från och med idag. Några är nyutbildande genom LKAB, andra är värvade från Greeen cargo.

KIRUNA-MALMBERGET. Maria Axén var först ut som LKABs egna lokförare på sträckan Kiruna-Malmberget.

KIRUNA-MALMBERGET. Maria Axén var först ut som LKABs egna lokförare på sträckan Kiruna-Malmberget.

Foto: Victoria Maaherra

Kiruna2015-07-02 06:54

Sofia Fast är en av tolv nya lokförare som utbildat sig via LKAB. Vid 17-tiden styr hon sitt ekipage mot Gällivare.

– Det känns lite nervöst nu men jättekul, säger hon.

Tidigare jobbade Sofia Fasth i butik, men hon ville göra något annat och provade därför att söka till utbildningen. Den elfte augusti 2014 startade utbildningen och nu, nästan elva månader senare, sitter hon själv i loket.

– Jag blev klar med utbildningen igår. Vi har kört mycket tåg och det finns många säkerhetssystem i tågen så det känns bra, säger hon.

Redan sedan 1996 har LKAB haft planer på att anställa egna lokförare, men då såg avtal, bestämmelser och kostnader annorlunda ut. Nu har LKAB värvat 31 lokförare från Green cargo och själva utbildat tolv.

– Man kan säga att det är tredje gången gillt. Det är egentligen bara Green cargo som inte är så glada, säger Ingemar Uusitalo, projektledare.

Sträckan Kiruna-Narvik får endast trafikeras av lokförare som har genomgått den så kallade "Norge-utbildningen", då regler och säkerhetsföreskrifter ser annorlunda ut när man passerat gränsen. Men de nya lokförarna har redan hunnit åka med upp några gånger.

– Det är en häftig känsla när man passerar gränsen till Norge, Narvik är jättefint och när man kör längs bergsväggen har man ett stup på andra sidan. Man får inte vara höjdrädd, säger Roger Allekvist, som också utbildats genom LKAB.

Roger Allekvist har bytt ett jobb på LKAB mot ett annat. Han jobbade tidigare med sanering men har genom sin far alltid varit lite intresserad av tågen. Nu har han lämnat arbetsgruppen på sanering för ensamheten i loket.

– Jag trivs bra med att vara själv, så det är inga problem, säger Roger Allekvist.

Tidigare skrev NSD om Peter Nilsson, värvad från Green cargo, som den första att trafikera sträckan Kiruna-Narvik. Men först ut som ny lokförare i LKABs regi var Maria Axén på sträckan Kiruna-Malmberget.

– Det här trodde jag inte för ett år sedan, säger Maria Axén.

Maria Axén sökte sommarjobb på LKABs terminaler och blev erbjuden att söka till lokförarutbildningen.

– Jag hade inte en tanke på att bli lokförare, jag kom in som på ett bananskal, säger hon.

0920-263001

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!