Trafikverkets prognos i nuläget är att tågen ska kunna rulla igen på tisdag klockan 16.
– Solkurvor är ett fenomen som uppstår vid stora temperaturskiftningar. Vi var medvetna om denna risk i samband med återställningsarbetet i vintras och detta är en följdeffekt av att vi gjorde den i vinterklimat. Genom kontrollprogrammet har vi dagligen utfört spårlägesmätningar och skarvmätningar för att hålla koll på rälsen, säger Simon Sunna, sektionschef järnväg vid Trafikverket.
På fredag morgon var temperaturen i området 21 grader. Höga temperaturer gör att metallen i rälsen utvidgas och utsätter spåret för höga tryckspänningar, skriver Trafikverket.
Rälsen som byttes ut i vintras i samband med de omfattande urspårningarna är extra känslig.
Trafikverket arbetar nu med att byta ut de påverkade delarna. Spåret måste vara helt återställt innan trafiken kan släppas på igen.
– Vi kommer att jobba dygnet runt för att få igång trafiken på sträckan. Det handlar bland annat om att byta ut de påverkade sektionerna och fylla på med makadam. I nuläget känns en trafikstart klockan 16 på tisdag rimlig, säger Simon Sunna.
– Det är förstås väldigt olyckligt med ytterligare stopp på Malmbanan, som är helt nödvändig för att vi på LKAB ska få ut våra produkter till kund. Samtidigt har vi förståelse för de åtgärder som görs på den aktuella sträckan på norra omloppet, och att risken för fler urspårningar därmed minimeras, säger Caroline Wiss, vd för LKAB Malmtrafik.