Stopp för avtal med LKAB

Tekniska verken i Kiruna kommer inte att teckna några nya avtal med LKAB förrän staten har löst frågan om finansiering för stadsflytten.- Vi måste sätta ned foten, säger Jörgen Lövgren (s), ordförande för det kommunala bolaget.

Foto: Lina Norberg Juuso

KIRUNA2008-10-29 06:00
Jörgen Lövgren säger att stadsflytten kommer att ge upphov till ett oräkneligt antal avtal mellan LKAB och Tekniska verken som bland annat har hand om driften av Kirunas gator, vatten och avlopp.
Nu vill han och den övriga styrelsen se en helhetslösning och ett regeringsingripande innan man går vidare med stadsomvandlingen.
Härnäst väntar till exempel förhandlingar om hur infrastrukturen kring bostadsområdet Ullspiran ska ersättas när sprickorna från gruvbrytningen når dit.
Högre VA-taxa
En annan aktuell fråga är att kommunen har fått högre driftskostnader på en halv miljon kronor årligen när LKAB har ersatt det gamla spillvattensystemet med ett nytt till en kostnad av 64 miljoner kronor.
En procent av en aviserad höjning på tre procent i VA-taxan kan härledas till de högre driftskostnaderna.
Jörgen Lövgren anser att om skattebetalarna ska stå för alla kostnadshöjningar som den nyproduktion stadsflytten orsakar kommer ingen snart att ha råd att bo i Kiruna.
- Därför behöver vi föra upp frågorna till en högre nivå. Det var dags att sätta ned foten, säger Jörgen Lövgren.
Visat god vilja
Kommunalrådet och partikollegan Kenneth Stålnacke är inte helt förtjust i utspelet från Tekniska verken.
- Jag tror att det är ett vågspel att gå ut med det budskapet. Det finns säkert en god tanke, men det är inte rimligt resonera på det sättet, säger han.
Han argumenterar visserligen för fondering av LKAB:s vinster och avsättande av statliga medel till stadsflytten i den så kallade Malmfältsgruppen.
Samtidigt påpekar han att LKAB hittills har visat god vilja i förhandlingarna och i avtalet om spillvattenanläggningen har gruvjätten visat att man är beredd att gå utöver det minerallagen kräver.
- Vi har fått en ny Rolls Royce i stället för vår kraschade Fiat. Kapitaltjänstkostnaden kompenserar med råge de högre driftskostnaderna, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om