Det var under premiärhelgen som de tekniska problemen upptäcktes. Under lördagen den 2 mars hörde personalen missljud från liften och stängde av den.
– Vi har provkört liften och servat den efter alla lagar och bestämmelser som man ska göra med en lift, men redan andra dagen hördes ett missljud och liften stannades för at ta reda på vad felet kunde vara, säger Per Jonsson, marknadschef Lapland resorts.
Specialister från tillverkaren av liften i Österrike har nu varit på plats och konstaterat att liftens växellåda är trasig måste repareras på plats i Österrike.
– Det är ingenting som man kan åtgärda på plats utan det är några specialdelar som gör att vi måste ta ner den till fabriken i Österrike och sedan tillbaka igen, säger Per Jonsson.
I mitten av april beräknas liften kunna gå igen. Utan den nedre stolbanan går det inte att ta sig upp på berget med lift från Riksgränsen. Riksgränsen erbjuder istället gästerna transfer till släpliften i Katterjåkk.
– Vi är exakt lika ledsna som alla skidåkare. Det här var något som vi absolut inte kunde förutse, ett mekaniskt fel helt enkelt, ibland inträffar det. Det här är såklart inte något som vi hade önskat, speciellt inte ett sådant här år när vi har så fruktansvärt bra skidåkning. Vi har fullt fokus på att få igång den så snabbt det bara går.
Riksgränsen har ett bra snöläge med 263 centimeter snö och många gäster just nu.
– Vi har näst intill fulla hotell, vi har jättemycket gäster som bor hos oss. Vi har satt in bussar mellan hotellet i Riksgränsen och Katterjåkk och förlängt våra öppettider.
Förändras liftkortspriserna?
– Nej, det gör det inte. Vi erbjuder ju skidåkning, i världsklass dessutom. Att en lift är trasig gör inte att vi sänker liftkortspriserna utan vi erbjuder ju skidåkning, vi förlänger öppettiderna och gör så gott vi kan, jag tror att det mottas på ett bra sätt av våra kunder.