Splittrad bild om samarbetet

Tre år efter att Lapplands gymnasium startades har det nu gjorts en utvärdering. Ledningen och politiker är nöjda med resultatet. En uppfattning som går stick i stäv med lärarnas uppfattning om samarbetet.
– Jag märker inte av någon förändring som skulle vara till det bättre. Det har blivit krångligare och mer toppstyrt, säger Ann Wallin, lärare på Hjalmar Lundbohmsskolan.

Det råder en splittrad bild kring hur bra Lapplands gymnasium fungerat. Lärare på Hjalmar Lundbohmsskolan i Kiruna menar att ihopslagningen inte har varit till det sämre.

Det råder en splittrad bild kring hur bra Lapplands gymnasium fungerat. Lärare på Hjalmar Lundbohmsskolan i Kiruna menar att ihopslagningen inte har varit till det sämre.

Foto: Alexandra Karlsson

Kiruna2013-08-29 12:10

2010 bildades Lapplands gymnasium, en sammanslagning av gymnasieskolorna i Kiruna, Gällivare, Jokkmokk och Pajala. Tre år efter starten har nu gymnasieförbundet låtit företaget PwC göra en utvärdering av de mål som fanns när man startade för tre år sedan. Målen var bland annat en ökad samverkan med företag, varierat programutbud och engagerade pedagoger. På en presskonferens under tisdagen var ledningen nöjda med det resultat som utvärderingen visade.

MVG

– Översatt i poäng har vi fått nästan 47 av 60 poäng i utvärderingen. I betygform betyder det nästan MVG om man räknar i den gamla betygsskalan. Vi är väldigt nöjda med ett sådant resultat efter så kort tid, säger Roger Suup, ordförande i Lapplands gymnasienämnd.

En annan bild

Men för den som läser utvärderingen i sin helhet kommer en delvis annan bild. Utifrån enkätsvar som gjorts med elever och lärare vid tre olika program kan man utläsa att de inte sett gymnasieförbundet som lika positivt. Speciellt kritiska är både elever och lärare till den bristfälliga tekniken, ”förutsättningarna för att använda IT-tekniken lämnar mycket övrigt att önska”, fastlås i rapporten. En annan siffra visar att endast 24 procent av de tillfrågade lärarna instämmer i någon utsträckning i påståendet att skolan tack vare Lapplands gymnasium kan erbjuda ett utbud med högre kvalité än vad skolan kunnat organisera på egen hand.

Majoriteten, 60 procent, menade att så inte är fallet. Endast 12 procent av lärarna ansåg att kvaliteten på programmet på något sett ökat sedan Lapplands gymnasium bildades. Hela 59 procent var i stället tveksamma till detta.

I rapporten finns ingen utvärdering kring kvalitén eller måluppfyllelsen.

Louise Bonthron är ombud på lärarförbundet och lärare på Hjalmar Lundbohmsskolan i Kiruna. Hon kritiserar underlaget till undersökningen, då få elever tillfrågats. Men den bild som lärarna ger i undersökningen är en bild hon bekräftar.

– Vi är skeptiska till det här med Lapplands gymnasium, det har inte skett någon förbättring för vår del. Det är längre beslutsvägar och mer tungrott. Förändringarna som skett var varit till det sämre, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!