Spårbytet är i slutfasen

Spårbytet på Malmbanan är inne på sluttampen. Den sista rälsen placeras ut i slutet av augusti. Byggprojektet har då kostat cirka 650 miljoner kronor.

Spårbytartåget är cirka 200 meter långt och tillhör det tyska entreprenadföretaget Leonhard Weiss.FOTO: Alexander Linder

Spårbytartåget är cirka 200 meter långt och tillhör det tyska entreprenadföretaget Leonhard Weiss.FOTO: Alexander Linder

Foto: Alexander Linder

KIRUNA2009-07-29 06:00
Arbetet med att rusta upp den 128 kilometer långa järnvägssträckan har pågått i sju veckor varje sommar sedan 2006. I sommar slutförs den sista etappen mellan Bergfors och Kiruna.
Hittills har arbetet gått som på räls.
- Det har gått förvånansvärt bra, vi har hållit tidsplanen och budgeten, säger projektledaren Ingemar Larsson i Banverket.
Sträckan är landets tyngst trafikerade järnväg med cirka 20 miljoner bruttoton per år. Skälet till det är givetvis malmtågen mellan Kiruna och Narvik.
Precis tidsplan
Det utslitna spåret blir ersatt av ett nytt spår som ska hålla i ungefär 30 år. Det nya spåret ska tåla tyngre transporter, förbättra driftsäkerheten, ge färre störningar och ge minskade kostnader för oförutsebart underhåll.
När NSD tittar förbi tidigt en morgon pågår spårbytet några kilometer norr om Rautas. De två senaste somrarna är det ett tyskt entreprenadföretag vid namn Leonhard Weiss som skött jobbet.
Det gnisslar och bullrar när det omkring 200 meter långa spårbytartåget i sakta mak rullar fram för att ta upp gamla slipers (de tvärgående balkarna i spåret) och placera ut nya.
Rälsen byts också ut. Spårbytartåget kan tillryggalägga 350 meter per timme när allt rullar på som det ska.
- Alla betongslipers finns i Abisko och gamla träslipers finns i Stordalen. Den gamla rälsen återvinns eller säljs som skrot, säger Ingemar Larsson.
Nutidens rallare
Tåget följs av moderna rallare med vitt skilda uppgifter. En del plockar upp skräp medan andra skär loss den gamla rälsen. Längre bak rullar ett tåg som fyller på med ny makadam.
Arbetet startar klockan fyra på morgonen och fortsätter i cirka sju timmar. På grund av spårbytet har en del tåg varit tvungna att anpassa sina tider. Det är mycket som måste klaffa.
- Det är en otroligt precis tidsplan och planeringen är minutiös, säger Ingemar Larsson.
En av Norrbottens största
Byggprojektet är påkostat. Budgeten för i år ligger på 160 miljoner kronor, totalt handlar det om 650 miljoner kronor.
- Det är ett av de största byggprojekten i Norrbotten just nu, säger Ingemar Larsson.
Under arbetet med spårbytet har två tillfälliga plattformar byggts i Abisko och Björkliden för att möjliggöra persontågbyten under byggtiden. Flera mötesstationer har också förlängts, bland annat i Rautas, Rensjön och Stenbacken.
Andra projekt som pågår längs Malmbanan är bytet av kontaktledningar och byten av signalställverk.Alexander Linder
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om