Snuvad på solresan

Trots rusningen efter solresor ställdes Kirunabon Jan Wiklunds Thailandresa in på grund av för få anmälda. Han och hans reskamrater erbjöds ett annat flyg tre dagar senare.- Det är så ruttet. Sånt här kommer aldrig fram när man köper resor, säger han.

Jan Wiklund, Kiruna, snuvad på Thailandsresan

Jan Wiklund, Kiruna, snuvad på Thailandsresan

Foto: Hans Sternlund

KIRUNA2010-02-22 06:00

Sällskapet består av fyra par som under vårvintern brukar umgås kring sina husvagnar vid Torneträsk. De brukar göra en utlandsresa varje år som säsongen tar slut.
Årets resa skulle gå till Thailand och bokningen gjordes på Fritidsresors hemsida i december.
Förra veckan kom beskedet att resan var inställd på grund av för då anmälda.
Jan Wiklund hade dock redan bokat anslutningsflyg och semesterdagar för de aktuella veckorna i maj.
- Jag jobbar som lokförare och för oss ligger semestern bokad redan i januari. Jag ville ha kompensation för semesterdagarna och anslutningsflyget för att godta den nya resan, säger han.
Bråttom att boka
Det som retar Jan Wiklund extra mycket är att Fritidsresor förra veckan gick ut med att det börjar bli bråttom med att boka sin solresa inför sommaren.
Bokningsläget är tillbaka på rekordnivåer.
Han misstänker att de stora resebolagen bokar upp massor av flygstolar och sedan slentrianmässigt avbokar de som inte är lönsamma.
Det tillbakavisas av Peter Hellström, informatör vid Fritdsresor.
- Det skulle vara ett stort arbete för oss att sitta och boka om folk, och det skulle dessutom slå tillbaka på oss som researrangör. Vi skulle få många missnöjda kunder, säger han.
Rätt enligt lagen
Resepaketlagen ger arrangören rätt att ställa in en resa på grund av få anmälningar, förutsatt att det är angett i resevillkoren.
Den nedre gränsen är till och med reglerad i antal för marknadens olika flygplanstyper.
Enligt Peter Hellström händer det emellertid ytterst sällan, och när det händer vill de vara ute i så god tid som möjligt.
Rätt till ersättning
- Vi hade enligt lagen kunnat vänta tills 14 dagar innan avgång, men det skulle ställa till ännu större problem för kunden. Här såg vi att bokningstakten var lägre än förväntat, även om vi vet att det är färre som reser till Thailand på sommaren, säger han.
Kunden har dock rätt att få tillbaka pengarna eller en ersättningsresa av minst lika god kvalité samt ersättning för vissa merkostnader.
Bokad semester
Lottie Knutsson, informationsdirektör vid Fritidsresor, är tveksam om bokade semesterdagar kan ingå där.
- Jag har inte hört talas om att man inte kan flytta semesterdagar ett halvår i förväg. Jag måste kolla det med våra jurister.
Jan Wiklund kommer inte att driva frågan vidare.
- Jag har tagit pengarna och köpt en ny resa med ett annat bolag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om