Snöproblem vid årets Herculesbärgning

Bärningsarbetet efter Herculeskraschen har avslutats för i år. Men snöläget ställde till det och ännu finns flera ton skrot kvar.

BÄRGNING. Arméns jägarbataljon har fortsatt städa upp efter Herculeskraschen på Kebnekaise.

BÄRGNING. Arméns jägarbataljon har fortsatt städa upp efter Herculeskraschen på Kebnekaise.

Foto: Carl-Johan Olofsson/Försvarsmakten

Kiruna2015-08-27 17:08

2012 kraschade ett norskt militärflygplan rätt in i en av bergsväggarna i Kebnekaise. Alla fem militärer ombord på planet dog. Sedan dess har armens jägarbataljon årligen bärgat vrakdelar och kvarlevor i den svåra terrängen.

I år ställde snöläget till det rejält.

– Vi såg det ganska tidigt i juni att det hade varit för kallt och att det hade kommit snö sent på säsongen. Vi tänkte att det inte kommer bli något arbete alls, men vi kontrollerade området ändå, säger Kapten Carl-Johan Olofsson, insatsledare vid Arméns jägarbataljon.

När planet kraschade gick en lavin över Rabots glaciär som begravde stora mängder vrakdelar som inte har synts sedan dess.

– Vi uppskattar att det finns två till tre ton kvar där ute, säger Carl-Johan Olofsson.

Det finns också vrakdelar relativt nära toppkammen vid Nordtoppen som också ligger under snö. Men snöläget i år gjorde att de fick fokusera på området mellan glaciären och kammen. Där fanns skrot som var synligt från helikoptern.

– Hela kammen är kliniskt ren, men vid nedre delen av kammen finns det smådelar. Där kunde vi gå in med helikopter, säger Carl- Johan Olofsson.

Hur mycket har ni bärgat?

– Vi har inte vägt det. Det är ju aluminium som inte väger så mycket. Vi har samlat in runt 100 kilo. Men vikten är inte så väsentligt utan det är vad man ser.

Under två dagar var två militära bergsguider och en alpinsjuksköterska på plats. Nästa sommar hoppas de på mindre snö så att de kan bärga fler vrakdelar. Men allt kommer inte gå att bärga.

– Så är det. Det finns mycket smått skrot nere i glaciärsprickor och vid olika stenras. Mindre haveridelar i form av skruvar och muttrar kommer dock alltid finnas kvar om man synar området i detalj, säger Carl-Johan Olofsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!