Snart målgång för LKAB:s storsatsning

Nästa år invigs delar av den nya huvudnivån i Kirunagruvan.
Redan nu har det nya bergspelet som ska skicka upp 1 500 ton malm i timmen tagits i bruk.
- Det blev en historisk dag, säger Åke Skoglind, drifttagningsledare för KUJ 1365, till Veckobladet.

Bygget av den nya huvudnivån i Kirunagruvan börjar närma sig slutet. Så här såg det ut när den nya hvudnivån i Malmbergsgruvan invigdes för knappt ett år sedan. I Kiruna kommer malmen att transporteras med tåg.FOTO: KURT ENGSTRÖM

Bygget av den nya huvudnivån i Kirunagruvan börjar närma sig slutet. Så här såg det ut när den nya hvudnivån i Malmbergsgruvan invigdes för knappt ett år sedan. I Kiruna kommer malmen att transporteras med tåg.FOTO: KURT ENGSTRÖM

Foto: Kurt Engström

KIRUNA2012-11-25 19:00

Det var i slutet av 2008 som LKAB beslutade att satsa svindlande tolv miljarder kronor på att gå ännu djupare i Kirunagruvan.

Satsningen ska säkra gruvans framtid långt in på 2030-talet.

En del av huvudnivån kommer att tas i bruk under 2013, men anläggningsarbetena kommer att pågå under ytterligare några år.

Det mesta av utsprängningarna av nya bergrum börjar vara klara, spåren har börjat komma på plats och några av de lodräta schakten har drivits hela vägen ned.

Vissa schakt kommer att innehålla bergspel, det vill säga hissar som den krossade malmen transporteras upp till dagen med.

Ett helt nytt
Till den nya huvudnivån på 1365 meters djup kommer det att finnas fem bergspel, varav det första har precis har provkörts.

- Det här spelet är helt nytt. De fyra andra blir förlängningar av nuvarande spel, där vi bygger djupare skipschakt och förlänger linorna till de nuvarande spelen på ovanliggande nivå, säger Åke Skoglind.

Den malm som kördes upp först av allt var så kallad tillredningsmalm från ortdrivningen på 1 365-metersnivån. Det är malm som man "får på köpet" när man spränger ut bergrum i gruvan. Fram tills nu har den körts upp med lastbil efter snedbanan.

Det nya bergspelet kommer att behövas. Den nya huvudnivån ska producera mer malm, 35 miljoner ton råmalm per år jämfört med 28 miljoner ton i dag.

Bredare spår
För att klara det blir det också bredare spårvidd och större kapacitet för de tåg som transporterar malmen på det horisontella planet på huvudnivån.

Storskaligheten är ett sätt att effektivisera hanteringen. Ju djupare man går desto mer kostar det att ta upp malmen.

På djupet ökar också risken för oväntade ras.

- Säkerheten blir ännu viktigare ju längre ner vi kommer eftersom spänningarna i berget ökar, säger Carlos Quinteiro, sektionschef på gruvplanering, till Veckobladet.

Han fortsätter.

- I dag förstärks berget för en halv miljard kronor per år i Kirunagruvan. Troligtvis kommer den siffran att öka med djupet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om