Det var hösten 2015 som Riksgränsen fick en förfrågan om i fall det fanns möjlighet att inhysa ett antal asylsökande när turistverksamheten låg nere.
– Inom loppet av en vecka hade vi bestämt oss, berättar dåvarande VD:n Sven Kuldkepp.
I oktober anlände 600 asylsökande. Beslutet har han inte ångrat.
– Det fanns så klart en massa oro, det var ju ett stort och svårt åtagande. Och visst inträffade de några incidenter, men de var små i sammanhanget. Jag tycker att det gick helt fantastiskt bra.
En skola inrättades i hotellets konferenslokaler och en distriktssköterskemottagning i spaet invid poolen.
Hotellet köpte in 100 pulkor till barnen och till jul fick alla julklappar.
Det fanns de som var kritiska och trodde att det skulle påverka turistanläggningen negativt. Bland annat gick det rykten om löss.
– Men när vi öppnade för turisterna igen hade en firma gått igenom hela anläggningen och vi hade skriftligt på att det var lusfritt. Vilka andra hotell har papper på det?
Vad lärde du dig av erfarenheterna?
– En massa olika saker. När du möter människor som har flytt öga mot öga får du en helt annan syn på dem än när du läser om dem tidningen. Jag skulle tro att de som är negativa och tycker mest ofta är de som aldrig har träffat en människa som precis har flytt.
Både han och flera andra i personalen fick vänner för livet. Och om någon trodde att de skulle tappa turister så har farhågan inte besannats.
– Tvärtom, vi växte under vårsäsongen, det såg vi även på siffrorna.