Smygstart av järnvägsbygge

Efter fem år av intensiv planering har bygget av den nya järnvägen förbi Kiruna startat i det tysta.- Nu börjar den den roliga delen av jobbet när man ser konkreta resultatet av all planering, säger Roger Wikström, projektledare vid Banverket.

Här startar det första synliga miljardprojektet i stadsflytten. Banverkets entreprenörer har börjat avtäcka marken där den nya järnvägen ska byggas. Åtta grävsmaskiner och tolv dumprar har satts i arbetete. FOTO: HANS STERNLUND

Här startar det första synliga miljardprojektet i stadsflytten. Banverkets entreprenörer har börjat avtäcka marken där den nya järnvägen ska byggas. Åtta grävsmaskiner och tolv dumprar har satts i arbetete. FOTO: HANS STERNLUND

Foto: Hans Sternlund

KIRUNA2009-08-27 06:00
Det mer handfasta arbetet med det som ska bli 18 kilometer ny järnväg startade egentligen redan i våras när LKAB började bygga servicevägar till bygget.
Under sommaren har lantmäteriet snitslat den tänkta sträckningen från båda ändarna och därefter har Banverkets entreprenörer börjat med avverkningen.
Just nu arbetar 50 personer i två skift vid åtta grävmaskiner och åtta dumprar med att avtäcka marken. Miljardbygget som ska pågå under tre år har blivit synligt med blotta ögat för Kirunaborna.
Stadsflytten startar
Till den 7 september planeras den högtidliga invigningen genomföras med generaldirektörer, verkställande direktörer och ministrar på plats.
Kanske kan man också se det som starten på stadsflytten. Det är i varje fall det första riktigt stora byggprojektet som dras i gång.
Planeringen startade i början av 2004 med arbetet av en idéstudie som skulle titta på flera tänkbara dragningar. Därefter har utredningar, tillåtlighetsprövningar, järnvägsplaner, detaljprojekteringar och kompletterande utredningar avlöst varandra.
Normalt tar planeringen av en järnvägsdragning tio år, här har Banverket tvingats klara det på fem år.
Det som brådskar är att deformationerna från gruvbrytningen väntas börja påverka den befintliga järnvägen år 2012, året då den nya järnvägen ska stå klar.
Ett intensivt 2010
- Det har varit ett prioriterat projekt som har fått gå före i kön Även själva bygget är uppspeedat. Vi skulle egentligen ha dragit i gång i våras, men när marknaden vek för LKAB beslutade man sig för att skjuta på det ett halvår, säger Roger Wikström.
Nästa år kommer att vara ett av de mer intensiva då losshållning av berg och terrassering av marken inleds. Dessutom ska en ny bro över Nikkaluoktavägen och en viltpassage byggas i den norra anslutningen.
Det står klart att Laevas sameby får nöja sig med en 50 bred planskild passage för sina renar. Samebyn hade önskat att den skulle vara minst 200 meter bred.
- Nu blir det samma bredd som flyttleden har i riksintresset. Vi kommer också att utföra anpassningsåtgärder och köra tester för att lära renarna gå över passagen, säger Roger Wikström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om