Små saker gjorde stor förändring

Fritidsledaren Eija Jonsson har piffat upp Högalidskolans rasthall, något som uppskattas av både elever och personal. - Det har blivit lugnare, eleverna umgås mer, säger lågstadieläraren Kristina Rydberg Fjellborg.

Fritidsledaren Eija Jonsson, längst till höger, har skapat en trivsam miljö i Högalidskolans rasthall. Det gillar läraren Kristina Rydberg Fjellborg, eleverna Josefin Hyvärinen, Nina Lidman, Carina Wiklund och Brandy Kambala.FOTO: Alexander Linder

Fritidsledaren Eija Jonsson, längst till höger, har skapat en trivsam miljö i Högalidskolans rasthall. Det gillar läraren Kristina Rydberg Fjellborg, eleverna Josefin Hyvärinen, Nina Lidman, Carina Wiklund och Brandy Kambala.FOTO: Alexander Linder

Foto: Alexander Linder

KIRUNA2009-05-20 06:00
Eija Jonsson började som fritidsledare i Högalidskolan i januari i år. Innan dess jobbade hon på en annan skola i Kiruna.
Eija Jonsson, som gillar pyssel och knåp, tyckte att rasthallen kunde piffas upp.
Lägre ljudnivå
Det gjordes möjligt med enkla medel. Borden försågs med plastblommor och dukar och flera bättre begagnade soffor köptes in. En utställning, gjord av elever, fick en central placering i rasthallen.
Lågstadieläraren Kristina Rydberg Fjellborg säger att allt detta har gett effekt.
- Eleverna dras till rasthallen i stället för att försvinna ut i korridorerna. Vi upplever en lägre ljudnivå och att eleverna är mer sociala med varandra. Och folk som kommer hit säger "åh, vad fint det är!".
Kristina Rydberg Fjellborg skickade nyligen in en Dagens ros till Eija Jonsson för att hon gjort det så trivsamt i rasthallen. Eija Jonsson är glad över uppskattningen, men höjer inte sin egen insats till skyarna precis.
- Jag tycker inte att det är så märkvärdigt. Jag har blivit vänligt bemött av alla i personalen och då vill man göra ett gott arbete, säger hon.
Ger inte upp
Fast allt har inte gått på räls. I början hände det sig att blommorna blev förstörda. Numera är det mer sällan något sådant sker.
- Eija ger inte upp. Hon har visat eleverna att det är så här det ska se ut, säger Kristina Rydberg Fjellborg.
En trivsam miljö kan skapas på fler sätt:
- Det är viktigt att se varje elev och försöka lära sig deras namn, säger Eija Jonsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om