Strömavbrotten som uppstått i och med kylan har lett till allvarliga konsekvenser för några av de boende som drabbats. Bland annat har vattenskador blivit en följd och dessa kommer nu bli en försäkringsfråga. Men hur ser då skyddet ut vid dessa typer av skador? NSD har kontaktat tre av de större försäkringsbolagen och hos samtliga så täcks frysskador av försäkringen. Dock blir självrisken hög då dessa typer av skador ofta är kostsamma.
– Det är 10 procent av skadebeloppet, men lägst 3000 kronor och högst 10 000 kronor, säger Tom Forsman avdelningschef för byggskador på Folksam.
På Trygg Hansa har man en förhöjd självrisk vid frysskador och detsamma gäller för If Skadeförsäkring. Där ligger självrisken på 10 000 kronor hos Trygg Hansa och 5000 kronor hos If.
Aktsamhetskrav
Hos samtliga försäkringsbolag finns också ett aktsamhetskrav inbakat i försäkringen. Det innebär att kunden måste ha vidtagit skäliga åtgärder för att skadan inte ska ha uppstått. Om kunden inte gjort det har försäkringsbolaget rätt att betala ut mindre pengar.
– Frysskador är ofta ganska dyra och de största problemet är folk som lämnar sina fritidsfastigheter. Man kanske stänger av elen i oktober och sedan är man inte där igen förrän mars och då ser man att det läckt vatten och blivit omfattande skador. I sådana fall kan det bli ett aktsamhetsavdrag och snittet är att man då tar bort cirka 25 procent av ersättningen, säger Mats Larsson, besiktningsman på If Skadeförsäkring.
Hur lång tid måste man då vänta på att få hjälp efter att skadan är skedd? Enligt försäkringsbolagen sker det skyndsamt.
– Den här typen av skador har förtur hos oss så det är inget vi väntar med, säger Håkan Franzen på Trygg Hansa.
– Inom 24 timmar ska man ha kontakt med handläggare och sedan försöker vi ta oss ut så fort det går, säger Mats Larsson på If Skadeförsäkring.