Sjöbangården öppen för trafik igen

Sjöbangården är öppen för all järnvägstrafik igen. Efter malmvagnsurspårningen före nyår har det skett ett febrilt arbete för att få spåret farbart.

Patrik Ruumensaari, produktionsledare vid Luleå kommun. FOTO: simon eliasson

Patrik Ruumensaari, produktionsledare vid Luleå kommun. FOTO: simon eliasson

Foto: simon eliasson

KIRUNA2010-01-16 06:00
Det var den 30 december 2009 som sju fullastade malmvagnar spårade ur på Sjöbangården i Kiruna.
Det är fortfarande inte fastslaget vad som orsakade urspårningen. Utredningen pågår fortfarande, men en teori är att det handlade om ett materialfel.
Efter händelsen var stora delar av spåret förstört.
- Det var kaffeved av slipersen och rälsen såg ut som korkskruvar, säger Roger Fjellberg, platschef på Infranord som sköter underhållskontrollen på järnvägen.
En växel och tre spår har fått bytas ut, en kostnad på cirka 1,5 miljoner kronor.
Under gårdagen gjordes de sista justeringarna av en spårriktarmaskin.
Inte påverkat produktionen
Redan cirka två veckor efter urspårningen har Infranord sett till att spåret är öppet för trafik igen, vilket ses som riktigt snabbt .
- De har gjort det otroligt bra, säger Björn Åström, verksamhetschef på MTABs terminaler.
Händelsen ska inte ha påverkat produktionen, det har bara varit mer omständigt att få allt att rulla på enligt planerna.
- Det har kostat LKAB mycket mer tid och pengar då man tvingats göra fler vändningar av tåg, säger Roger Fjellberg.
Okända kostnader
Det är inte klart vad materialkostnaderna för vagnarna blir.
- Det är svårt att uppskatta värdet av det. Vi vet inte ännu vad som ska skrotas och vad som ska repareras. Varje vagn är värd cirka en miljon kronor, säger Björn Åström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om