Sverigedemokraten och yrkesföraren Mats Fredlund, 57 år, är partiets förstenamn i fullmäktige i Kiruna, sitter även i regionfullmäktige och är en av fem ledamöter i distriktsstyrelsen.
Den 22 januari körde han sin personbil i närheten av Vittangi, när Fredlund fastnade i polisens nykterhetskontroll och blåste positivt.
Han medtogs till stationen i Kiruna för blodprov och en förundersökning gällande rattfylleri inleddes.
Nu bekräftar förundersökningsledare Fredrik Söderlind att analyssvaren från Rättsmedicinalverket visar att Mats Fredlund hade över en promille i blodet, vilket innebär att han misstänks för grovt rattfylleri.
Vidare uppger Söderlind att blodproven togs för att utesluta så kallad "eftersupning" som förklaring till den höga promillehalten.
Mats Fredlund själv hade ännu inte tagit del av analyssvaren under fredagen.
– Jag har inte fått något bekräftat ännu, inga promillehalter eller någonting, så jag kan inte uttala mig, säger han.
Kan du berätta något om omständigheterna den här dagen?
– Jag hade varit i stugan och stannade till vid en parkeringsficka utanför Junosuando för att pissa. Mer vet jag inte.
Vad händer om du åtalas och fälls för grovt rattfylleri?
– Jag hanterar det genom att ta konsekvenserna och jag kommer givetvis att begära hjälp.
Hur påverkar detta din politiska karriär?
– Jag kommer fortsätta med politiken men måste givetvis också åtgärda min situation. I så fall får jag ta kontakt med öppenvården, få respons därigenom. När jag får domen, får jag lösa problemet.
De senaste åren har Mats Fredlund uppmärksammats medialt mot bakgrund av sin juridiska tvist med Transportarbetareförbundet som uteslöt honom från facket på grund av sin politiska hemvist och kandidatur – ett beslut som i december underkändes av Svea hovrätt.
Samtidigt driver han en skadeståndsprocess gentemot facket, som han menar ska ersätta honom med 100 000 kronor.
Transport har också överklagat hovrättens tidigare dom till Högsta domstolen och den juridiska processen har slitit hårt på Fredlund.
– Jag lever i en jävla ovisshet som är psykiskt påfrestande och är sjukskriven sedan två-tre veckor. Jag gick in i väggen.
Har din alkoholkonsumtion ökat i och med tvisten med facket?
– Jag har inte överkonsumerat men när jag har druckit har jag kanske druckit mer för att bedöva mig.
Vid grovt rattfylleri får föraren körkortet indraget upp till två år och ofta blir även fängelsestraff en konsekvens. Regeringen utreder och remissprövar nu huruvida maximistraffet ska höjas till tre års fängelse.
Beroende på alkoholmängd, trafikfara och andra omständigheter kan dock alternativ till fängelse bli aktuellt, som samhällstjänst förenat med villkorlig dom eller skyddstillsyn.
Mats Fredlund, som kör lastbil för ett av Kirunas åkerier, vill i dag inte sia om vilka följder en fällande dom kan få för hans karriär som yrkesförare.
– Jag vet inte ännu. Men misstag kan vi alla göra, det gäller bara att stå för dem.
Han vill också tillägga att han redan nu söker professionell hjälp, oavsett vad domen blir.
– Det har jag redan bestämt, främst av psykiska skäl på grund av den påfrestning som har varit i och med min fackliga kamp. Man ska ha fasaden utåt hela tiden men inombords orkar man inte hur mycket som helst, säger SD:s toppolitiker i Kiruna.