Satsning på säkerhet
LKAB misslyckades med att förutse riskerna i området där Emil Nilsson förolyckades i ett ras i Kirunagruvan.Dessutom var den gamla sortens bergförstärkning för klen.Nu investerar LKAB 140 miljoner och anställer 59 nya bergförstärkare.
Bergmekanikchefen Christina Dahnér har lett utredningen kring dödsolyckan. Nu ska LKAB investera i bättre seismisk övervakning och bättre bergförstärkning. FOTO: Lina Norberg Juuso
Foto: Lina Norberg Juuso
Klockan 19.58 lördagen den 2 februari inträffade ett ras som begravde lastbilen i bergsmassor.
Utredningen efter dödsolyckan är klar och presenterades i går. Den har genomförts av LKABs experter i samarbete med Gruvtolvans skyddsombud.
Även en extern expertgrupp har tillsatts för att granska fakta och slutsatser i utredningen.
Berg i glidning
Det har visat sig att det fanns en förkastningszon i block 19 där berget är i glidning samtidigt som området var utsatt för höga bergspänningar. Det var inte känt för LKAB att området var särskilt farligt.
Det inträffade visserligen ett skalv i block 19 i november 2007, men det bedömdes vara en engångsföreteelse.
- Vi beklagar att vi inte förutsåg riskerna i det här området. Det är ett misslyckade för oss och en tragedi för de anhöriga som har drabbats, säger gruvchefen Monica Quinteiro.
Skalv med stora ras som följd har varit ovanliga i Kirunagruvan. Men ju längre på djupet man går desto större kommer spänningarna i berget att bli.
Ökar kontrollen
LKAB hade redan påbörjat ett program för att öka kontrollen över seismisk aktivitet.
- Planen att bygga ut systemet var redan i gång, men vi trodde att vi hade mer tid på oss, säger Christina Dahnér, bergmekanikchef.
Bland annat ska man installera 100 nya geofoner vardera i Kiruna och Malmberget.
Dessutom ska LKAB förbättra bergförstärkningen så att den i högre grad ska klara så kallade dynamiska laster, det säga ras orsakade av skalv.
LKAB satsar 140 miljoner, anställer 59 nya bergförstärkare och köper in 13 nya bultriggar, en betongsprutrigg och fyra servicefordon. De ska förstärka nya och befintliga orter enligt en ny design.
Bland annat kommer att man att använda bergbultar som är något elastiska och inte bryts lika lätt som den konventionella sorten. Arbetet beräknas pågå under tre år.
Gruvtolvan backar upp
Gruvtolvans ordförande Harry Rantakyrö var kritisk till LKAB:s säkerhetsarbete före och omedelbart efter olyckan. Nu ställer han sig bakom både utredningen och åtgärdsprogrammet.
Han anser också att LKAB inte hade kunnat förhindra olyckan.
- Området var förstärkt enligt konstens alla regler med bultar, betong och vajernät. Det stod ändå inte pall när sådana krafter kom i rörelse. Det blir ett gigantiskt arbete att förstärka alla orter på det nya sättet, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!