SAS drar in morgonflyget

SAS drar in morgonflyget från Kiruna till Stockholm tre dagar i veckan.- Det är ett dråpslag. Vi måste agera på något sätt, säger kommunalrådet Kenneth Stålnacke (S).

Foto:

KIRUNA2009-08-19 22:15
Förlusttyngda SAS gör om sin tidtabell från och med den 1 september och det innebär stora förändringar för framför allt affärsresenärerna i Kiruna.
Morgonflyget som har gått via Luleå till Stockholm kommer bara att gå måndagar och fredagar medan turerna tisdag-torsdag dras in.
- Det beror på en lägre efterfrågan av affärsresor på grund av konjunkturläget. Kiruna är visserligen en viktig destination för oss, men den är på marginalen, säger Niclas Härenstam, presschef vid SAS.
Påtagliga effekter
Eftersom inte heller Norwegian flyger på morgonen blir det omöjligt att resa till Stockholm över dagen från Kiruna de berörda dagarna.
Det kommer att ge påtagliga effekter för resenärer som reser i tjänsten.
Claes Schillerström som arbetar för Jernhusen AB i Kiruna har nästan hela Norrland som förvaltningsområde och tar flyget till Stockholm i tjänsten ett par gånger varje månad.
- Jag vet inte hur jag ska klara mitt jobb. Det är svårt att få arbetsgivaren att betala för två hotellnätter för ett par timmars möte, säger han.
Haft bra dialog
Även kommunalrådet Kenneth Stålnacke är bekymrad - och överraskad.
- Vi har alltid haft en bra dialog med SAS genom kommunikationsrådet. De har alltid lyssnat på våra behov och önskemål, men nu fick vi inte veta någonting, säger han.
Niclas Härenstam beklagar att SAS inte har låtit meddela förändringarna.
- Det har varit semestertider och vi har missat att informera kommunikationsrådet. Det ber vi oförbehållsamt om ursäkt för. Till vårt försvar ska jag säga att vi har aviserat att det det kan komma att bli förändringar.
Informerar LKAB
Nu har Niclas Härenstam planerat in ett möte med näringsutvecklingsbolaget Progressum samtidigt som bolaget har börjat informera stora kunder som LKAB om förändringarna.
Han påpekar dock att förändringarna inte är huggna i sten. Krismedvetenheten vid bolaget har medfört att man snabbare går in och gör förändringar på turer med låg beläggning.
- Det gäller åt båda håll. Om vi ser en ökad efterfrågan kan vi snabbt se vi till att skapa kapacitet.
För Luleås del innebär hösttabellen inga förändringar. Även de utökningar av trafiken som skedde i våras blir kvar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om