Det har varit ett växande problem i fjällen under flera års tid. Enligt Niila Inga ordförande i Laevas sameby så är problemet störst i anslutning till de områden där det finns stugägare och bilvägar. Han nämner vägen mot Nikkaluokta som exempel i samebyn.– Där far det ut folk från varje by. Upp på fjället, ut på myrar och till fiskesjöar. Vi har också sett finska bilar som kommit hit med fyrhjulingar lastade på släp.
Vid flera tillfällen har de försökt ringa ut naturbevakare, säger han.
– Men bevakningen här är lika dålig som vid skoterkörningen.
Ibland skapas djupa sår i marken som aldrig läcks, menar han. Och han upplever att samebyn får bära skulden.
– Det jävliga är att det bara är vi som enligt lag får köra obehindrat här. Så vi får ta skulden för att många andra kör och skadar marken, säger han.
Även den tillåtna körningen i rennäringen ger omfattande skador på marken, menar Kjell Sundvall på länsstyrelsen som tycker att även det måste diskuteras för att minska skadorna. Och Laevas sameby har, genom pengar från Naturvårdsverket, byggt spångade leder som de ofta kör efter, säger Niila Inga.
– Vi har reglerat körningen otroligt hårt. Vi kör enbart i det direkta renskötselarbetet när vi samlar ren. Vi kör också efter samma spår för att minska skadorna och vi jobbar hårt med att spånga de mest frektventa lederna.
Kjell Sundvall ser positivt på spångarna.
– Men det kan ju också bjuda in till otillåten körning när folk ser att det finns permanenta vägar. Där måste informationen ut så att man vet att det är förbjudet, säger han.
Niila Inga tror inte att miljömålet om att minska markskadorna i fjällen kommer att nås om inte bevakningen ökar.
– Vi kommer aldrig nå de här miljömålen om man inte tar tag i problematiken. Man måste agera. För det finns en lag som säger att man inte får köra. Men om ingen åker dit så är det bara tuta och köra verkar det som, säger han.
NSD har sökt ansvarig hos polisen som sköter kontrollen i Laevas, men inte lyckats. Länsstyrelsen bevakar skyddade områden. Det blir stora områden och det är svårt att ha koll på sporadiska bärplockare som ger sig ut. Men de har planerade kontroller i exempelvis älgjakten där jägare får köra om de måste hämta viltet.
– Vi gör ju tillsyner och nog lagförs det förare, säger Kjell Sundvall.