När Christian Ekhorn, 25, avslutat sina studier i industriell ekonomi och blivit erbjuden en anställning på LKAB, ringde barndomsvännen Daniel Niemi, 24, och ville ha med honom på en spännande affärsidé.
– Han har motsatt personlighet jämfört med mig och är väldigt olik mig. Någon som vågar säga emot mig och tänker annorlunda. Då blir det ofta bättre än om någon bara är ja-sägare, säger Daniel Niemi.
– Jag var egentligen på väg åt ett helt annat håll, men här stod spänning mot trygghet. Jag är nog lite spänningssökande så jag hoppade på. I vissa stunder är det väldigt utmanande, men jag har inte ångrat mig, säger Christian Ekhorn.
De erbjuder optikertjänster med optikern på distans, inte i en butik. I butiken finns istället en optikerassistent som hjälper kunden som vill testa synen. De erbjuder också att en optiker tar med sig utrustning och gör hembesök hos den som inte kan ta sig till butiken. Idén med hembesök föddes under coronapandemin, berättar Daniel Niemi.
– En kund frågade om vi kunde komma till dem eftersom de inte kände sig trygga att komma till butiken. Då svarade vi ja, och så var det bara att lösa det, säger han.
Han är själv inte optiker, men är uppväxt i sina föräldrars optikerbutik där han tidvis arbetade.
– Det är bra för oss här i Kiruna där det är väldigt svårt att få tag på optiker. Alternativen är att vänta länge i en lång kö, eller att resa till annan ort, säger Christian Ekhorn.
Nu har de butiker i Kiruna, Luleå, Ånäset i Västerbotten, Höllviken i Skåne och ett nytt förvärv på gång, men vägen dit har inte varit helt spikrak.
– När vi började försökte vi hitta en lokal i Kiruna så vi kunde sätta igång, men det var mitt i stadsflytten så det var helt omöjligt. Då kom vi på att vi kör i min lägenhet med hembesöksutrustningen, men med optikern på distans från Luleå. I köket hade vi synundersökningsutrustningen, i vardagsrummet hade vi bågarna och kaffe för kunderna och i mitt sovrum hade vi kassan där de betalade. Där körde vi på några veckor, berättar Christian Ekhorn.
Men en söndag ringde telefonen. Det var bostadsrättsföreningens ordförande.
– Bedriver ni någon affärsverksamhet där, frågade han. Vi blev tvungna att sluta, men samma dag ringde en frisör i nya centrum och erbjöd ett rum i sin salong. Så där fortsatte vi direkt i nästan ett halvt år. Nu har vi en egen lokal men flyttar i april nästa år till en riktig butikslokal, säger Christian Ekhorn.