Så ser LKAB:s nya profil ut

LKAB byter utseende på sin logotype samtidigt som flera dotterbolag byter namn.
Under onsdagen lanserades LKAB:s nya profil.

Foto:

KIRUNA2012-02-01 11:56

Det 121 år gamla gruvföretaget vill visa att man är ett företag i tiden och att gruvbranschen har framtiden för sig.

Det ska avspegla sig i företagets profil.

- Bilden av industrin, och gruvnäringen i synnerhet, är i stora stycken förlegad. Vi är ett framtidsföretag, och det vill vi förmedla till omvärlden. Nu har vi har vässat och tydliggjort vilka vi är, säger Lotta Fogde, kommunikationsdirektör.

Den gamla LKAB-symbolen är mer än 40 år gammal. Nu har man flyttat ut texten ur logotypen och markerat det svarta guldet som ruvar under de två bergen Kiirunavaara och Luossavaara.

Typsnittet är i princip detsamma. Man har bara rundat av hörnen på bokstäverna.

Samtidigt får webbsida och publikationer en ny layout, fordon och byggnader förses med den nya logotypen och kläder ska under två års tid bytas ut.

Dotterbolagen byter namn enligt följande. KGS blir LKAB Berg & Betong, KGS Mekaniska blir LKAB Mekaniska, Kimit blir LKAB Kimit, FABblir LKAB Fastigheter, MTAB blir LKAB Malmtrafik, MTAS blir LKAB Malmtrafikk

Wassara och Minelco berörs inte av något namnbyte i februari.

- Vi kraftsamlar hela koncernen kring varumärket LKAB. Den kanske viktigaste förändringen är att flera av våra dotterbolag byter namn, så att det framgår tydligare att LKAB-koncernen rymmer flera olika verksamheter som alla stödjer huvudaffären, kommenterar Lars-Eric Aaro, LKAB:s vd och koncernchef.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om