LKAB har stora lager i Narvik som de tror kommer att räcka hela vägen även om det dröjer till torsdagen. Då kommer dock lagren vara ganska ordentligt tömda. Men även om lagren räcker så kommer det bli kostsamt.
– Allt sånt här kostar tyvärr pengar. Det som produceras i Kiruna kommer transporteras ut på backen och det blir kostsam extra hantering för oss, säger Anders Björnström, vd för LKAB Malmtrafik.
LKAB skickar tio tåg om dagen med 6200 ton pellets i varje tåg. Ett uppehåll till och med nästa fredag skulle innebära upp emot 430 000 ton försenad transport. Det kommer göra att LKAB får ett tungt jobb att fylla lagren igen.
– Man kan jämföra med tågledarstrejken 2012, då var det 78 tåg som inte gick. På ett helt år lyckades vi inte bygga upp lagret igen. Vi har de tåglägena vi har och ibland kan vi köra något extratåg, men det tar tid, säger Anders Björnström.
Northland Resources kommer också att påverkas av tågstoppet.
– Det är ingen stor dramatik i det. Det viktigaste är att produktionen fortgår, vi har lagringskapacitet i Kaunisvaara så där kommer det inte göras någon skillnad, säger Niclas Dahlström, informationschef för Northland resources.
Hur kommer ett långt stopp påverka utskeppningen?
– Ifall stoppet räcker till nästa torsdag så kan det komma att innebära att utskeppningen försenas några dagar. Men vi för en dialog med våra kunder och de vet att det kan komma att hända saker som det här som vi inte har någon kontroll över, säger Niclas Dahlström.