Utvecklingsplanen innebär att Kiruna tar sig ett steg närmare en ny stadskärna. Utifrån den ska så småningom en detaljplan för området utformas.
Tidsbrist
– Utvecklingsplanen är i princip en färdig detaljplan. När det väl ska börja byggas går det väldigt fort att få en sådan på plats, säger Göran Cars.
Starten för bygget av nya stadskärnan blir det nya stadshuset. Första spadtaget för det är planerat till hösten 2014 och i oktober 2016 ska stadshuset vara inflyttningsklart.
Ont om tid alltså.
– Allt det här måste göras väldigt fort. Gruvexpansionen sätter tidsplanen, och folk måste bo någonstans. Det gäller att utveckla före man avvecklar, säger Göran Cars.
I slutet av oktober kommer ett öppet möte för investerare att hållas.
– Vi kommer presentera planen och sedan börja ta in anbud från entreprenörer och andra som är intresserade av att bygga, säger Göran Cars.
Trots tidsbristen menar han att den nya stadskärnan är fullt realistisk.
– Organisationen som arbetar med de här utvecklingsplanerna är utformade för att spara tid. Normalt sett går sådant här ut på samråd till berörda myndigheter, en väldigt tidskrävande process. Vi har löst det så att representanter från LKAB, Länsstyrelsen och Trafikverket sitter med i planeringsgrupper. Jag ger förslag, sedan tar de med sig frågorna till sina respektive organisationer. På så sätt får vi snabb återkoppling om något är problematiskt, säger Göran Cars.
Förtätat centrum
Han hävdar att det redan nu finns fyra större entreprenörer som är beredda att "sätta spaden i jorden" så fort det går. Vilka de är kan han inte berätta.
– Aktörerna är definitivt med på banan. Problemet är att det är svårt att få någon att ta första steget. Ingen vill riskera att stå med ett hotell i en i övrigt död stadskärna, säger Göran Cars.
Det här hoppas man kunna undvika i och med att få stadshuset, ett hotell och "några hundra" bostäder på plats.
– I dialogen vi haft med Kirunaborna har det framkommit att ett stadshotell, som en symbolbyggnad, är väldigt viktig, säger Göran Cars.
Enligt Göran Cars finns det en entreprenör som är beredd att börja bygga detta stadshotell så snart man kan komma igång.
– Ambitionen är byggstart under nästa år och att det står klart 2017, säger Göran Cars.
Andra framträdande drag i utvecklingsplanen är ett stort centrumtorg och en samlad affärsgata med handelslokaler i bottenplan och bostäder ovanför.
– Utgångspunkten har varit dialogen vi haft med Kirunaborna. Dels har vi pratat om vad man vill ha, men även det som är dåligt i nuvarande centrum.
Man har pratat mycket om att man vill ha en riktig stadsmiljö som är tätare än dagens, säger Göran Cars.
E10 flyttad
Att många företag nyligen bestämt sig för att etablera sig på det så kallade "Coop-området" ser inte Göran Cars som något problem. Det kommer inte att konkurrera med stadskärnan, enligt honom.
– För vissa typer av inköp är det området perfekt. Inköp av stora, skrymmande varor eller storhandling gör man gärna där, medan stadskärnan har andra fördelar. Där kommer man kunna flanera mellan mindre butiker och uppleva folkliv, säger Göran Cars.
Den största förändringen i utvecklingsplanen jämfört med White arkitekters förslag om stadskärnan är att väg E10 flyttats utanför själva stadskärnan. Många var kritiska till tanken på en europaväg genom staden, något som även kommunledningen poängterade i samband med att vinnaren presenterades.
Nu har det alltså ändrats, och E10 kommer gå cirka 4-5 kvarter öster om stadskärnan.
– De hade någon tanke om att man skulle underlätta för folk att stanna och handla. Det de inte tänkte på var att det är mycket tung trafik, ibland med farlig last. Den här nya lösningen är mycket bättre, och innebär ändå att man får bra avfarter in mot centrum, något som är viktigt för handeln, säger Göran Cars.
"Visst buller är oundvikligt"
En annan sak som flitigt debatterats och kritiserats är områdets utsatthet för buller.
– Ett visst buller är oundvikligt i en stad. I planen har vi lagt byggnader som inte är känsliga för buller närmast E10:an, till exempel garage. Man måste ha det i åtanke och utforma bostäder och liknande så att folk trivs. Vad gäller bullret från flygplatsen så är det ett ganska begränsat antal in- och utflygningar varje dag. Dessutom finns det inga fasta regler, utan bara riktlinjer från Länsstyrelsen, säger Göran Cars.
I februari ska etapp två av utvecklingsplanen för Kiruna centrum vara färdig. Där är alla de hus som ska flyttas inkluderade, bland annat kyrkan, Hjalmar Lundbohmsgården och bläckhornen. I nuvarande utvecklingsplan föreslås kyrkan placeras just väster om Kurravaaravägen, i höjd med nuvarande kyrkogården. Var den slutgiltiga placeringen blir fastslås alltså i nästa utvecklingsplan.
Nästa steg blir en fördjupad översiktsplan för hela centrumområdet som planeras vara färdig ungefär till sommaren nästa år.