S vädjar till svängning om stationen: ”En urspårning”

Socialdemokraterna i Kiruna är starkt kritiska till var kommunledningen vill placera den nya järnvägsstationen. S vill i stället ha stationen i nya centrum. Nu vädjar de till majoriteten i kommunfullmäktige att tänka om.

Roger Suup och Mats Taaverniku, socialdemokraterna, vill att majoritet i kommunfullmäktige ändrar sig om var den nya järnvägsstationen ska ligga.

Roger Suup och Mats Taaverniku, socialdemokraterna, vill att majoritet i kommunfullmäktige ändrar sig om var den nya järnvägsstationen ska ligga.

Foto: Mattias Friberg

Kiruna2021-06-03 17:18

På kommunfullmäktige i nästa vecka ska den nya järnvägsstationen behandlas. Fullmäktige ska godkänna att kommunen avviker från den tidigare planen att stationen ska ligga i nya centrum och i stället går på Trafikverkets linje. Det är tre alternativ som alla ligger söder om Lombololeden.

De ledande socialdemokraterna i Kiruna kallar den placering för en ”urspårning” och i en skrivelse vill de att stationen ska ligga i nya centrum.

– Vi vill att man drar den östra korridoren förbi en hållplats vid flygplatsen. Då tar man höjd de närmaste hundra åren för besöksnäringens tillväxt, för regionförstoring och för en större lokal arbetsmarknad, säger Roger Suup, som är sekreterare i partiet i Kiruna.

Lomboloalternativen ligger en bit från nya centrum (mellan 700 och 1500 meter) och där finns flygplatsen inte med som en hållplats. 

– Man missar långsiktigheten, hållbarheten och man skapar otroligt långa restider. Vi ser det som en ologisk placering, säger Suup.

Mats Taaveniku, gruppledare för s i kommunfullmäktige, säger att partiet blev överraskat av att kommunledningen har bestämt sig för de tre Lomboloalternativen.

– Vi har varit eniga om det här i många år bakåt i tiden. Alla fördjupande översiktsplaner och trafikplaner – allt det är byggt efter överenskommelsen som vi har haft mellan oss partier. Vi förstår inte varför majoriteten förordar alla de här Lomboloalternativen. Vi har inte heller fått någon förklaring till det. Om man kopplar Trafikverkets analys av måluppfyllelse talar det för att man ska bygga nya resecentrum inne i centrala Kiruna, säger Taaveniku.

Att bygga i nya centrum är 300 miljoner dyrare än de tre Lomboloalternativen.

– Det här är ett historiskt viktigt beslut. Det är nu vi bygger framtida transportlösningar och de ska vara ekonomiskt, ekologiskt och klimatbart hållbara. Slår man ut de här 300 miljonerna på 100 år blir det felräkningspengar i slutändan, säger Taaveniku.

Är det kört om majoriteten får igenom ärendet i kommunfullmäktige i nästa vecka?

– Ja, det är vår bedömning, för det här är sista remissrundan. Det är nu vi har chansen att tycka till i slutändan och vi uppmanar majoriteten i fullmäktige att verkligen lyssna på vad vi har att säga och hålla sig till den här överenskommelsen som vi har haft sedan lång tid tillbaka.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!