Ruggig järnvägsinvigning

Det var regnigt och ruggigt i Kiruna när den nya järnvägen invigdes.Precis som för 109 år sedan vid den senaste stora järnväginvigningen.- Men i hjärtat känns det varmt och skönt, säger infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd.

Gästerna kunde följa invigningstågets framfart efter den nya banan på storbildsskärm. Ombord på tåget satt bland andra infrastrukturminuter Catharina Elmsäter-Svärd som senare fick äran att förrätta invigningen.

Gästerna kunde följa invigningstågets framfart efter den nya banan på storbildsskärm. Ombord på tåget satt bland andra infrastrukturminuter Catharina Elmsäter-Svärd som senare fick äran att förrätta invigningen.

Foto: Hans Sternlund

KIRUNA2012-08-31 13:43

Vid halvtolvsnåret hade invigningståget draget av ett ånglok från 1906 angjort Kiruna station. Ut klev bland andra Catharina Elmsäter-Svärd, LKAB-vd Lars-Eric Aaro och Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm.

Efter några korta ord drog ministern i växeln, tågvisslan tjöt och en 19 kilometer lång järnvägssträcka för 2,5 miljarder kronor var invigd.

Jubileumståget har kört efter den nya sträckan som till stora delar går genom LKAB:s industriområde bakom gruvan.

Catharina Elmsäter-Svärd valde att se positivt på aktiviteterna kring spåret.

- Det är stökigt och rörigt, men det är ett tecken på att det händer något.

Om betydelsen av järnvägen sade hon:

- Mycket av vårt välstånd fraktas på järnvägar och inte minst på Malmbanan. Det är också mycket av vår kompetens som ska färdas efter järnväg.

Innan ceremonin berättade Kirunas egen evige rallare Agge Theander om förra gången det begav sig.

Det stora monogram som hade sytts upp och ställt på Statsrådstoppen på Kiirunavaara till kung Oscar II:s ära syntes inte på grund av de låga molnen.

- Gråväder hänger tydligen ihop med järnvägsinvigningar i Kiruna, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!