Rött blev grönt och en tågkrock var nära

Medan persontåget 10093 stod inne på Torneträsk station fick ett arbetståg klarsignal att köra in på samma spår. Fjärrtågklareraren i Boden lyckades dock stoppa arbetståget och förhindrade en kollision.

Kiruna2009-12-08 06:00
Händelsen inträffade i juli 2008 i samband med de omfattande kapacitetsombyggnaderna på Malmbanans norra omlopp.
Som en del i ombyggnaden ingick förlängning och förändring av Torneträsk station. Det innebar också omfattande förändring i signalsystemet på stationen.
Felaktigt genomförd
Statens haverikommission konstaterar att signalprojekteringen blev felaktigt genomförd. Först visade signalerna stopp för tåg som skulle passera, trots att spåret var fritt.
Det irriterade trafikledningen i Boden, som styr trafiken. Då gjordes ändringar på plats som ledde till det motsatta. Tåg som skulle passera fick klarsignal även om tåg stod inne på tågspåret.
Det var det signalfelet som den 29 juli 2008 var ytterst nära att orsaka en svår olycka, men som stannade vid ett tillbud efter ingripande av fjärrtågklareraren i Boden.
Arbetståget bestående av en större motortralla och en godsvagn var nära att köra in i det välbesatta persontåget från Narvik till Stockholm.
Knappa tidsmarginaler
Haverikommissionen är kritisk mot brister i Banverkets säkerhetsstyrningssystem och hur arbetet på bangården genomfördes. Tidsmarginalerna för arbetet var knappa och drabbade de säkerhetsansvariga.
"Det kan inte uteslutas att huvudbesiktningsmannens omdöme var nedsatt på grund av stark press från flera håll och trötthet på grund av att han arbetade mycket långa arbetspass", skriver kommissionen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om