Röda siffror för Kirunafestivalen
"Den bästa Kirunafestivalen någonsin", säger Peter Thorneus, vd för Kiruna Lappland.Men årets festival var den sämsta ekonomiskt. Prognosen visar på ett underskott på 800 000 kronor.
Kirunafestivalen går med förlust för första gången och det med 800000 kronor. FOTO: Hans L. Olofsson
Foto: Hans L. Olofsson
- Festivalen har gått med vinst i tio år och ett förlustår får inte innebära att den är hotad. Kirunaborna vill ha sin festival, säger Kenneth Stålnacke.
Nöjda besökare
Det är biljettförsäljningen som har dragit ner resultatet. I sommar var det ungefär 10 000 färre besök på festivalen. Men Peter Thornéus är ändå nöjd med festivalen.
- Vi sa att vi skulle göra den bästa Kirunafestivalen någonsin, och det tycker jag att vi lyckades med. Vi hade väldigt nöjda besökare.
Han berättar att de redan innan festivalen kalkylerat för något färre besökare än året innan.
- Elfte året är ändå elfte året, och året efter ett jubileum är de svåraste för festivaler. Nu ska vi analysera sommarens festival och trenderna hos festivalbesökare.
Kan festivalen vara hotad?
- Det tror jag inte. Det som har gjort Kirunafestivalen möjlig är att hela Kiruna med kommunen och företag har ställt sig bakom festivalen. Tack vare det engagemanget har man lyckats.
Kommunen har varje år gått in med 400 000 kronor till festivalen. Men hittills har kommunen inte tagit fram några pengar som kan täcka en förlust.
Vill bilda eventbolag
- I dagsläget är det upp till Kiruna Lappland att lösa den här problematiken. Man får se över kostnadsbilden och får man inte upp intäkterna så måste man skära ner, säger Kenneth Stålnacke, kommunalråd.
Han kan se andra lösningar på hur festivalen kan arrangeras.
- Personligen skulle jag vilja titta på om vi skulle kunna bilda ett eventbolag och släppa in fler aktörer och sponsorer.
Enligt uppgifter till NSD blir resultatet för arrangören Kiruna Lapplands ännu sämre. Prognosen ska visa på ett totalt underskott för organisationen på närmare 1,5 miljoner kronor.
Peter Thornéus säger att hans policy är att adrig diskutera ekonomin i media.
- Det gör vi internt i bolaget, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!