Restiden förskräcker - SJ kräver fortsatt genomfart i Kiruna
Restiden blir alldeles för lång om persontågen ska angöra Kiruna via ett säckspår. Det anser Björn Nilsson, vd för SJ Norrlandståg.
Foto:
Banverket är också i färd med att utreda hur järnvägen ska ansluta till centrala Kiruna längre fram i tiden.
Där finns tre alternativ.
Två av dessa är så kallade säcklösningar där loket måste flyttas till tågets andra ände, när tåget ska rulla tillbaka till huvudspåret. Det tredje alternativet är en genomkörning där spåret dras runt Luossajärvi.
Åt fel håll
Säcklösning är ingen bra lösning, menar Björn Nilsson som tidigare framfört sina synpunkter till både Banverket och kommunen.
- Jag hävdar att man måste ha en genomfart, precis som det finns i dag. Vid en säcklösning tar det cirka 20 minuter att vända på loket. Därutöver tar det 10-15 minuter förrän man är tillbaka på huvudspåret igen, säger han.
Det skulle i så fall innebära att restiden mellan Luleå och Narvik, en sträcka på 48 mil, utökas från cirka sju timmar till 7.30-7.40 timmar.
- Det är inte rimligt, det är att gå åt fel håll. Då tycker jag att man tar bort konkurrenskraften i att åka kollektivt med tåg. Det är redan nu en alldeles för lång restid. Man skulle kunna köra på sex timmar i dag om man planerade det rätt, säger Björn Nilsson.
Rekordmånga resenärer
I Göteborg, Malmö och till vissa delar i Stockholm används säckspår.
- Där har de alla varit missnöjda med den lösningen.
Björn Nilsson säger att många berörs av hur spåret dras. Dels folk som åker regelbundet, dels turisterna. Fjällturismen går framåt, vilket SJ har märkt av i sommar då antalet resenärer har slagit nytt rekord.
Han vill också se att det byggs ett resecentrum, förslagsvis söder om Luossajärvi så att sträckan till flygplatsen kan bli så kort som möjligt
- Då samlar man alla aktörer för kollektiv trafik på samma ställe. Det blir en bättre samverkan och enklare att nå ut med information till resenärerna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!