Renrakade cykelstråk till Nya Kiruna

Snorkalla och snålblåsiga Kiruna är vinterstaden som vill bli cykelstad. När staden flyttar planeras det för att flytta fler Kirunabor från bilsätet till cykelsadeln.

Den genomsnittliga Kirunabon använder sällan eller aldrig kollektivtrafik eller cykel som transportmedel. Det vill kommunen ändra på i nya Kiruna.

Den genomsnittliga Kirunabon använder sällan eller aldrig kollektivtrafik eller cykel som transportmedel. Det vill kommunen ändra på i nya Kiruna.

Foto: Oscar Magnusson

Kiruna2018-08-08 13:52

Inför vintern 2017-2018 anmälde sig 17 kommunanställda frivilligt att cykla åtminstone tre kilometer, minst tre dagar per vecka under de första två vintermånaderna.

När ”vintercyklisterna” i december fick tillstånd att ställa in cyklarna i förråden genomfördes djupintervjuer med var och en av deltagarna för att ta reda på fördelarna, nackdelarna, utmaningarna och möjligheterna i att använda cykeln vintertid. Nu när vinterstaden flyttas ska experimentresultatet användas för att utforma ett mer hållbart och cykelvänlig transportsystem.

Kyla ned mot 30 grader kombinerat med nordanvind verkar kanske som en godtagbar anledning att isolera cykling till ”saker man gör på sommaren”. Men icke:

– Vädret är inte den stora boven i dramat. Du kan ha kläder mot vädret, och masker om du har problem med kall luft, säger Magdalena Wäppling trafikingenjör vid Kiruna kommun.

Istället var det dåligt snöröjda vägar och halka som var problemet. Något som kan åtgärdas genom en bättre stadsplanering och renrakade cykelbanor i nya Kiruna.

– Idag finns det inga prioriterade cykel- och gångbanor i Kiruna. Det tittar vi på att skapa nu. Man kan skapa prioriterade cykelstråk som man är snabb att ploga när snön faller – och endast avsedda för cyklister. Om man vet att det alltid finns en framkomlig väg blir det mer attraktivt att ta cykeln.

– Vi tittar även på att dra en cykelväg rakt från Lombolo till nya centrum för att det ska gå snabbare att cykla.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!