Rallarvägen växer igen

För snart 30 år sedan storsatsades det på Rallarvägen. Nu växer den igen. Kulturhistorikern Agge Theander är besviken. ”Vi röjde leden, skyltade och skrev litteratur om den. Nu finns ingenting att titta på längre.”

MALMBANAN. Utan rallarna och Rallarvägen, ingen malmbana.

MALMBANAN. Utan rallarna och Rallarvägen, ingen malmbana.

Foto:

Kiruna2015-07-21 18:53

Rallarvägen, som går från Abisko i Sverige till Rombaksbotn i Norge, kom till vid förra sekelskiftet när Malmbanan byggdes av tusentals rallare. Arbetet förde med sig att hela samhällen växte upp och försvann längs järnvägen. Kvar blev till slut en färdig järnväg som invigdes 1903 och så förstås själva rallarvägen. Sedan dess har den använts som vandringsled och har även klassats som fornminne.

– Efter Malmbanans 100-års jubileum bestämde de svenska och norska kommunerna och länsstyrelserna att leden skulle röjas upp och göras till en stor turistgrej, berättar Agge Theander.

Ett stort arbete med att röja all sly och skylta leden genomfördes både på svensk och på norsk sida. När arbetet var gjort lämnades den svenska delen över till Kiruna kommun att förvalta på uppdrag av länsstyrelsen i Norrbotten. Kiruna kommuns kultursekreterare Lennart Lantto jobbade med frågan i flera år.

– Vi har röjt där och hållit efter broarna. Men så för femton år sedan gjordes en allmän översyn av kostnaderna i kommunen. Underhållet drogs in och avtalet med länsstyrelsen sades upp. När länsstyrelsen fick tillbaka ansvaret ansåg de att de inte hade pengar till detta. Leden är inte längre sammanhållen och skyltningen är inte den bästa. På möten med hotellägarna försökte vi också koppla in dem mer aktivt för underhåll, säger Lennart Lantto.

Hur framtiden ser ur för Rallarvägen är oklart. I dagsläget verkar ingen vara beredd att ta kostnaden för underhållet.

– Jag känner mig besviken. När man möter folk som går där har de ingenting att titta på längre. De går där och förstår ingenting. Man måste ha fått med sig en broschyr från länsstyrelsen. Vi hade ett fint skyltmaterial och jag har frågat länsstyrelsen om jag får sätta upp det igen, men det får jag inte, säger Agge Theander.

117 år gammal led

1898

Riksdagen enas om att bygga en järnväg för utskeppning via Norge. Tusentals rallare byggde järnvägen och använde dagligen rallarvägen.

1903

Malmbanan öppnas 14 juli av kung Oscar II för allmän trafik.

1915

Malmbanan mellan Kiruna och Riksgränsen var den första längre järnväg i Sverige som elektrifierades.

1964

Malmbanan får en ny sidobana, den fyra mil långa banan från Råtsi strax söder om Kiruna till Svappavaara där malmfyndigheter nyligen hade börjat exploateras.

1990

En ny längre tunnel under berget Nuolja mellan Abisko och Björkliden står färdig.

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!