Poststriden över

Malte Heikki på Norrskensvägen i Kiruna vann en mer än treårig kamp mot brevlådesamlingarna.Om två veckor börjar Posten transportera bort alla lådsamlingar som står på Kiruna kommuns mark.- Det känns jättebra att få sätta upp sin egen brevlåda igen, säger han.

Malte Heikki står framför lådsamlingen på Norrskensvägen som snart försvinner. Posten tar bort alla lådsamlingar på kommunal mark i Kiruna och återgår till det gamla systemet.FOTO: HANS STERNLUND

Malte Heikki står framför lådsamlingen på Norrskensvägen som snart försvinner. Posten tar bort alla lådsamlingar på kommunal mark i Kiruna och återgår till det gamla systemet.FOTO: HANS STERNLUND

Foto: Hans Sternlund

KIRUNA2010-08-20 06:00
Vintern 2006-07 var ovanligt snörik i Kiruna.
Framför de nya brevlådesamlingarna på Norrskensvägen hade stora drivor bildats och de som ville åt sin post fick antingen ta fram skyffeln eller klättra på högarna.
Malte Heikki ville inte göra vare sig det ena eller det andra.
Han gick runt på kvarteret och samlade snabbt i hop 79 namn på en protestlista som skickades till Post- och telestyrelsen.
Men det var ett beslut i Kiruna kommun som blev avgörande. I mars 2007 beslutade kommunens politiker att Posten måste söka markupplåtelse för lådsamlingarna.
Vägrade
Posten vägrade eftersom man ansåg att det är kunden som äger sin brevlåda och därmed också är ansvarig för snöröjningen.
Nu, tre år senare, verkställs beslutet att lådsamlingarna ska bort från kommunens mark. Det berör till exempel Lombolo- Luossavaara- och Jägarskoleområdena.
- Det är bra att de tar bort ett system som bara irriterade. Jag hoppas att man har tagit intryck av missnöjet från oss som har skrivit på namninsamlingen, säge Malte Heikki.
Mikael Fältmark, distriktchef för Posten, är inte lika glad över händelseutvecklingen.
Framför allt är han bekymrad över personalens arbetsmiljö och den ökade miljöpåverkan från alla stopp och starter postbilarna måste göra.
- Det handlar om 220 000 stopp och starter på ett år. I ett värsta scenario måste vi också backa bilen 200 000 gånger, säger han.
Erik Rönnqvist, platschef i Malmfälten för Tidningstjänst, ser också nackdelar för ägarna av brevlådorna.
Tidningen försenas
Visserligen får man sin tidning närmare dörren, men förändringen gör att den kan komma senare.
För dem som bor sist i distriktet där tidningen delas ut med bil kan det handla om 30 minuter.
- Jag vet inte om kunderna har tänkt på den saken. Jag har i alla fall informerat politikerna i Kiruna, säger Erik Rönnqvist.
Varken Posten eller Tidningstjänst har planerat att öka sin personalstyrka för att möta förändringen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om