Pop-up finns i olika former, som fönster på datorskärmen, tält, butiker och restauranger. Pop-up trenden som fysisk plats har oftast varit koncentrerade till större städer, men sedan i torsdags har Kiruna sin egen pop-up park. Initiativet kommer från arkitektbyrån White, som fått möjligheten att designa Kirunas nya stadskärna.
– Parken ska fungera som en demokratisk offentlig mötesplats, vi vill uppmuntra folk att träffas och hitta på grejer, säger Mark Szulgit, White arkitektbyrå.
White har även startat en pop-up park i Stockholm som fungerar på samma sätt, som en mötesplats med foodtrucks och events. Unikt för Kiruna är däremot att här välkomnas folk att komma med förslag på hur den nya staden ska se ut.
Fenomenet pop-up innebär att butiken, restaurangen eller parken är tillfällig och kommer att försvinna efter ett tag. Exakt vad som kommer att ske i Kirunas pop-up park under tiden är upp till Kirunaborna själva.
– Jag vill att Kirunaborna ska känna att parken är deras. Det ska bli intressant att se vad de gör den till, säger Mark Szulgit.
De som NSD har pratat med vet inte vad parken är till för än, men ställer sig positiva till initiativet. En av det tillfrågade är Anders Hallergren.
– Jag har inte provat den än, men det är kul när det händer något, säger han.
Projektet är ideellt och har fungerat på grund av att volontärer, företag och föreningar har ställt upp som arbetskraft och sponsrat med böcker, möbler och byggmaterial.
– Nu återstår bara att sprida information om parken och försöka få till ett schema av events, säger Mark Szulgit.
Du gillar väl NSD på Facebook – och får nyheterna i ditt flöde hela sommaren? Klicka här för att komma till vår facebooksida.