Utredningen om att transportera döda till krematoriet i Luleå bottnar i en förfrågan från Svenska kyrkan i Luleå, enligt Staffan Wylinder (S) som är ordförande i kyrkogårds- och fastighetsutskottet i Kiruna pastorat.
– Ingenting är bestämt utan frågan kommer från Luleå som har underkapacitet vid krematoriet och skickar iväg döda från Piteå till Skellefteå för kremering. De planerar att bygga upp en tredje krematorieanläggning och har erbjudit sig att kremera våra döda, säger han.
Kyrkogårdschefen i Luleå domkyrkoförsamling, Fredrik Lundberg, och kyrkorådets ordförande Yvonne Stålnacke (S) bekräftar att samtal har förts. Men inga konkreta processer är ännu igång inom kyrkopolitiken. Idag kremeras 1 400 döda per år i Luleås två kremationsugnar.
– Det finns fyra krematorier i stiftet; Umeå, Skellefteå, Luleå och Kiruna. Om det inträffar något i Kirunas krematorie så är det 300 kistor per år som behöver hanteras av oss som är geografiskt närmast. Vi behöver samtidigt titta över vår egen verksamhet långsiktigt. Det har med kapacitet att göra eftersom frekvensen av kremationer ökar. Tittar man på Sverigenivå så ligger vi i Luleå lite lägre men det ökar. Inlandet ligger fortfarande på låga nivåer men när det ökar där på sikt så behöver man ta höjd för det, säger Fredrik Lundberg.
Men en tredje kremationsugn i Luleå ligger långt fram i tiden.
– Det är kyrkorådet som tar ett beslut på förslag från mig men innan dess så behöver vi både projektera och kolla budgetering. Det är långa ledtider, säger Lundberg.
Kyrkorådet i Kiruna pastorat har tillsatt en utredning. Kyrkogårds- och fastighetschefen vid pastoratet, Göran Stålnacke, hänvisar till de politiskt tillsatta i kyrkorådet om frågor som rör framtiden för krematoriet. Lennart Lantto (S), ordförande i kyrkorådet, hänvisar till utskottet som Staffan Wylinder är ordförande för. Wylinder säger att utredaren jobbar med att analysera och undersöka flera delar.
– Frågan måste ventileras och utredas. Vi har diskuterat det inom kyrkorådet men ingenting är beslutat. Utredaren ska titta på transportkostnader och vilken typ av fordon som klarar av transporten. Vi måste få en bil som klarar av mellan 4-8 kistor för järnvägen är inget alternativ. Ska det vara elektrisk bil som klarar av fyra kistor och fler åt gången till Luleå? Det är mycket att utreda.
Är det en svår fråga tycker du?
– Moraliskt och etiskt är det svårt. Många Kirunabor tycker inte att det är moraliskt riktigt att vi ska frakta våra döda 70 mil tur och retur. Det är en balansgång. Vi skickar ju våra friska till Sunderby sjukhus, Umeå och Gällivare på behandlingar. Det finns de som menar att det inte spelar roll om vi skickar våra döda också.
Krematoriet i Kiruna byggdes 2013 om för 12-13 miljoner kronor. Det var nya miljökrav av rökreningen som stod bakom renoveringen. Vid tillfället bytte man ut ugnen. Här kremerar man nu även döda från Gällivare och Pajala förutom de avlidna i Kiruna eftersom kremationsanläggningen i Gällivare lades ner för ett tiotal år sedan, efter ett fackligt skyddstopp på grund av arbetsmiljöproblem i anläggningen. Kremeringarna i Kiruna sker tre dagar i veckan och ungefär 300 kremeringar görs per år.
2027 är det sagt att nytt Mariakapell med kolumbarium och krematorieum ska stå klart. Platsen är anvisad till där bågskyttebanan finns idag. Marken är ännu inte friköpt eftersom kommunen köper marken från Statens fastighetsverk och säljer den vidare till Svenska kyrkan i nästa led. Men klart står att LKAB ska ersätta byggnaden med innehåll. Frågan är bara vilket innehåll byggnaden ska ha och hur den ska användas.
Hur ligger frågan kyrkopolitiskt?
– Den här frågan tvivlar jag på blir löst i år. Utredningen måste göras och det är ännu ett förslag som utreds. Vi måste börja med arbetsutskottet sedan går det till kyrkorådet och sedan måste ju kyrkofullmäktige ta ett beslut i slutändan. Vi har två per år, till vårens möte i maj-juni hinner vi inte, säger Staffan Wylinder.
Vilka beslut kan väntas komma på kyrkofullmäktige i november?
– Antingen att vi vill ha motsvarande som det är idag eller att vi låter Luleå kremera. När vi byggde om nuvarande anläggning, 2013, för 12-13 miljoner så var det väldigt negativa reaktioner från Kirunaborna att vi skulle transportera våra döda. Jag antar att den frågan är brännande än idag.