LKAB kör dagligen tio fullastade malmtåg från Kiruna till Narvik, tur och retur, medan fem malmtåg går från Malmberget till Luleå och tillbaka. Gruvbolagets presschef Anders Lindberg förklarar varför deras tåg "alltid rullar".
– Dels kommer det sig av att vi satsar väldigt mycket på underhåll och säkerhetsfrågor, dels har vi lite robustare grejer helt enkelt. Våra malmtåg kan göra igenom snödrivor som ett vanligt persontåg helt enkelt inte kan forcera, säger Anders Lindberg.
Han förklarar också att LKAB till skillnad från exempelvis Vy tåg bara behöver bedöma risken för en ensam lokförare jämfört med ett fullastat nattåg.
Persontågsoperatörerna brukar ange som skäl att om ett fullastat persontåg måste stanna då kan själva evakueringen bli farlig.
– För oss är det en lokförare ombord, utrustad med extra kläder och de har ofta med sig mat och dryck, säger Lindberg.
LKAB:s lok är också försedda med nödvärmare i varje hytt som räcker åtta timmar. Malmtågen körs med dubbellok, så en strandsatt lokförare kan värma sig i upp till 16 timmar.
– På den tiden hinner vi undsätta dem, säger Anders Lindberg.
Han säger att det är lätt att förstå folks frustration med de inställda persontågen.
– Men ibland blir det lite orättvist mot persontågsoperatörerna, även om vi också tycker att det borde satsas mer på järnvägen både i form av underhåll och utbyggnad till dubbelspår.