Parkeringshuset – därför blir det så dyrt

Laddstolpar till elbilar och ett eventuellt sprinklersystem. Efter kritiken mot budgeten för parkeringshuset förklarar Gert Mörtvik, beställarombud, vad det är som kostar.

Här bygger Skanska ett nytt hotell, på samma tomt ska parkeringshuset som rymmer 169 plaster finnas. Till vänster i bild syns bygget av kulturhuset.

Här bygger Skanska ett nytt hotell, på samma tomt ska parkeringshuset som rymmer 169 plaster finnas. Till vänster i bild syns bygget av kulturhuset.

Foto: Ulrika Huhtaniska

Kiruna2020-02-21 09:40

I kostnadskalkylen finns sex punkter. Den första är nedlagda och tillkommande projekteringskostnader för sex miljoner kronor. 
– Det kan vara bland annat Vattenfallanslutningar och indraget vatten. Det är rördragningar i ramper för att det ska kunna vara isfria. Projektering av elstolpar och eldragning till dem,  projektering av trapphus, hissar, portar, kamerabevakning och så vidare. 
Punkt två är projektledning där kommunen har köpt en extern konsult för 2,5 miljoner kronor. 
Punkt tre är markvärmerör för 0,35 miljoner kronor. 
– Vi vill ha en isfri infart, då vill man dra markvärmerör så att man kan dra in fjärrvärme framför portarna. Så att man inte har en isvall där när man ska in i garaget, säger Gert Mörtvik. 

Punkt fyra är byggherrekostnader för 4,5 miljoner där tillstånd från myndigheter och besiktningskostnader bland annat ingår. 
Punkt fem är färdigställandekostnaden, 11,65 miljoner kronor. Här ingår p-stolpar och 20 elladdningstationer. 
– All belysning, ventilation, målning, avloppssytem med mera tillkommer också, säger Gert Mörtvik.  

Punkt sex är tillkommande okänt, ÄTA, 12,76 miljoner. Det är 10 procent av den totala kostnaden för bygget, alltså uppåt 90 miljoner. 
– Det finns en punkt här i ÄTA som jag har lagt in lite extra på, det beror på om vi ska ha ett sprinklersystem eller inte.
Måste kostnaden för ÄTA vara så hög? 
– Den behöver vara såpass hög så att man inte ska behöva begära mer medel. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!