På styltor upp för Kebnekaise

På fredagen besteg Erik Klinga Kebnekaise.På nästan en meter höga styltor.– Grejen är att ta reda på om det går att gå med styltor upp på Kebnekaise, säger Erik Klinga.

80 CENTIMETER. Så höga är styltorna som Erik Klinga bestiger Kebnekaise med. Till vänster står Lisa Enochson som också är med på turen.

Foto: Björn Falkevik

Kiruna2015-09-12 15:11

De fyra vandrarna startade från Kebnekaise Fjällstation klockan sex på morgonen på fredagen för att ta Västra leden upp på Sydtoppen. Dock var det bara Erik Klinga som gick på styltor.

Toppen nåddes tolv timmar senare, klockan 18 på kvällen. Styltorna var på nästan hela turen.

– Till slut kom vi till en punkt där vi kände att vi var tvungna att gå på om vi skulle hinna upp alls. Så jag gick med styltorna till 1650 meter, men var tvungen att ta av dem ner mot Kaffedalen. Sista biten hade jag dem på och när det var som brantast kröp jag på alla fyra med dem.

Styltorna var ställda på 80 centimeter under bestigningen. Erik Klinga hade hjälm, skydd över stora delar av kroppen och två stavar till sin hjälp. Styltorna hade också försetts med gummifötter för att få bättre grepp.

– Det har varit jätteroligt. Ryktet hade spridit sig på fjällstationen och vi fick väldigt positiv feedback från andra vandrare som också skulle upp. Det var allt från heja-rop till glada kommentarer om att "tycker du inte att det är jobbigt nog?", säger Erik Klinga.

Erik Klinga bor i Västerås och är gycklare. Tillsammans med Gycklargruppen TRiX har han turnerat runt hela Sverige med föreställningen En bit på väg. En bit på väg har spelats upp i skolor och belyser klimat-, mat och miljöfrågor. Kebnekaisebestigningen är en del av projektet med föreställningen och med på turen fanns två fotografer.

– Klimatförändringarna syns först i fjällvärlden. I En bit på väg behandlar vi frågor som kommer beröra dem som är unga idag i framtiden. Vi kommer med förslag på små enkla saker man kan göra i vardagen, såsom att dra ur laddaren till mobiltelefonen när man inte använder den.

Sammanlagt tog Kebnekaisebestigningen 17 timmar för gruppen. Erik Klinga säger att stenarna var en utmaning, men det jobbigaste var sista biten innan fjällstationen.

– Jag gick utan styltorna på tillbakavägen. Och när vi närmade oss fjällstationen och såg den där röda lampan i mörkret, men det var ändå två timmar kvar och man har gått hela dagen. Då var det jobbigast. Men vi är jätte jättenöjda. En del i detta var att ta reda på om det gick att gå upp med styltor – och nu vet vi att det gick. Det funkar, men tar väldans tid, säger Erik Klinga.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!