Överljudsplan testas på Esrange

Passagerarflyg i överljudshastighet över land. Det är slutmålet med den japanska rymdorganisationen JAXAs provflygningar på Esrange i sommar.
– Kiruna och Esrange passar perfekt för de här testflygningarna, så här vidsträckta landområden utan boende finns inte i Japan, säger Masahisi Honda, chef för projektet D-SEND.

Åtta meter långt, tre och en halv meter brett och 1000 kilo. Det ena planet går igenom finslipningar på verkstadsgolvet medan det andra är färdiglastat för att kunna lyfta i dagarna.

Åtta meter långt, tre och en halv meter brett och 1000 kilo. Det ena planet går igenom finslipningar på verkstadsgolvet medan det andra är färdiglastat för att kunna lyfta i dagarna.

Foto: Simon Eliasson

KIRUNA2013-08-02 21:14

Under tre månader befinner sig ett 20-tal japaner från Japans motsvarighet till NASA och ESA vid Esrange utanför Kiruna.

Minskat ljud

Mikael Töyrä på SSC, Swedish Space Corporation, är projektledare för arbetet.

– De håller på att ta fram ett koncept för hur man ska kunna minska ljudet när ett flygplan går in i överljudshastighet. Man har utvecklat en form på farkosten som gör att ljudet minskar, en förutsättning för att kunna flyga i den hastigheten över land, säger Mikael Töyrä.

Concorde, det franska överljudsplan som mellan 1976 och 2003 erbjöd passagerarflyg i överljudsfart, kunde bara flyga i den hastigheten över vatten just på grund av ljudet.

Vilken dag som helst framöver kommer det första av de två testflygen skickas upp 30 km ovanför Esrange, för att sedan släppas ned. Exakt när beror på väder och vind.

Farkosterna är åtta meter långa, 3,5 meter breda och väger ett ton styck och kommer leva ett kort liv.

Efter att ha passerat ljudvallen kraschar de nämligen rakt ner i marken.

Precisionsarbete

– Eftersom de saknar motor så ska de lyftas upp till 30 kilometer med hjälp av en stor ballong, ungefär 120 meter i diameter, säger Mikael Töyrä.

Den höga höjden krävs för att det passagerarlösa planet ska komma upp i en hastighet av 1,5 gånger ljudet.

Från en zeppelinare på ungefär en kilometers höjd hänger sedan ett flertal mikrofoner som registrerar ljudet planet skapar, så även på marknivå.

– Svårigheten är att få planet att passera på just rätt avstånd. Det får inte vara för nära, och inte heller för långt ifrån, säger Mikael Töyrä.

Enligt Masahisi Honda har man redan presenterat tekniken för den japanska flygindustrin. Men intresset har varit svalt - än så länge.

Framtidsprojekt

– De är trots allt mycket intresserade av tekniken. Men det ligger en bit fram i tiden, jag tror att det kan dröja 10-20 år innan vi ser den här tekniken tillämpad, säger Masahisi Honda.

Från JAXAs sida har man satsat totalt ungefär 40 miljoner dollar, eller drygt 250 miljoner kronor, på projektet. 20 miljoner av dem går till SSC.

Masahisi Honda har varit i Kiruna 12-14 gånger i samband med projektet.

– Jag kommer från Tokyo, så det är ju en rätt liten stad. Men landskapet är fantastiskt och det är nog vackrast i september. Men på vintern är det ju så mycket snö, det är svårt att gå, säger Masahisi Honda.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!