Oro i väntan på besked om E10:an

När pulsådern E10:an flyttas kommer stora delar av Kirunas trafik att skakas om. Hur det ska påverka de redan dåliga kommunikationerna med Malmiaområdet oroar.

Tuffa tider. Restaurang Malmia har hälften så många kunder idag som för ett år sedan.

Tuffa tider. Restaurang Malmia har hälften så många kunder idag som för ett år sedan.

Foto: Maria Phillips

Kiruna2016-07-05 19:22

Som NSD rapporterade på tisdagen finns det många oklarheter kring hur E10:ans flytt ska finansieras och därför när spade kan gå i backen. Ett område som påverkas av situationens osäkerhet är Malmiaområdet, dit tillgängligheten redan är dålig. När Nikkaluoktavägen dessutom flyttades ett stenkast bort skars ett viktigt kundflöde av för Restaurang Malmia.

– En restaurang är beroende av bra kommunikationer. Det måste vara lätt att ta sig hit, lätt att parkera. Folk har kanske bara en halvtimme på sig att äta lunch och vara tillbaka på jobbet, då måste det gå snabbt, säger Sairon Bergdahl som driver restaurangen sedan 2009.

Det senaste året har gästantalet nästan halverats och hon tror att en stor bidragande faktor är de försämrade kommunikationerna.

– Stänger dessutom E10:an dör restaurangen, om inte en annan lösning kommer till. Vi skulle gärna se att förlängningen mellan Thulegatan och Värmeverksvägen öppnas för trafik, så att vi ansluts till Coop-området och får kunder därifrån.

Läs mer: "Många obesvarade frågor kring nya E10-dragningen"

Läs mer: "Vem tar notan för E10:an?"

Även Kiruna IF är missnöjda med hur trafiken till och från området ser ut. Föreningens ordförande Thomas Jatko ser dels kommersiella risker, men även trafikfaror.

– Vi har ett publikantal på drygt 1000 personer per match. Som det ser ut nu måste alla dessa ta sig härifrån via Lombiavägen ut på E10:an/Lombololeden efter matcherna. Folk blir otåliga och irriterade och gör chansartade vänstersvängar ut på 70-vägen. Det är inte säkert. Men sedan ser vi såklart även en kommersiell risk att folk slutar komma hit för att det är så besvärligt.

Men en öppning av Thulegatan och Värmeverksvägen som idag fungerar som gång- och cykelväg är inte aktuell. Magdalena Wäppling, trafikingenjör på stadsbyggnadskansliet, vill inte se att mer tung trafik på väg till värmeverket leds genom volymhandelsområdet.

– Det har gjorts en utredning och vi håller på att titta på olika alternativ för hur trafiken till Malmiaområdet ska se ut. En lösning skulle kunna vara att viadukten dras ned och förses med cirkulationsplats eller avfartsfält från nuvarande E10 ner till värmeverksvägen. Mycket beror på hur länge nuvarande E10 går att använda.

Men innan finansieringen av nya E10:an är löst och det står klart när den gamla måste tas ur bruk, är framtiden oviss. Mycket hänger på att avtalet med LKAB blir klart, vilket även innefattar övriga trafikförändringar till följd av samhällsomvandlingen.

– När finansieringsfrågan är löst kan vi även börja bygga för bättre tillgänglighet i Malmiaområdet, men fram till dess tror jag dessvärre att trafiken kommer att se ut som den gör. Beslut om vilken trafiklösning som sedan ska användas tas av kommunstyrelsen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!