Ombyggt dieselok klarar av större tyngder

Det ombyggda dieselloket har fått bättre drageffekt och är miljövänligare. Det nya terminalloket har nyligen visats upp av LKAB.

LKAB:s ombyggda diesellok är starkare och mer miljövänligt än ursprungsloket.

LKAB:s ombyggda diesellok är starkare och mer miljövänligt än ursprungsloket.

Foto: LKAB

KIRUNA2010-04-23 13:02

Dieseloket T46 byggdes i början av 1970-talet. Nu har loket byggts om, det är bara boggien och ramen som har behållits.
Efter att malmtågen blivit tyngre krävdes det även starkare terminallok. Därför togs beslutet att bygga om de gamla loken.
- Vi var tvungna att göra en uppgradering och det fanns inte några nya lok att köpa, som passade våra behov, säger projektledaren Thomas Nordmark.
Ett lok har byggts om, ytterligare två står på tur.
Loket är även mer miljövänligt än ursprungsloket. Utsläppen minskas med 70 procent och bränsleförbrukningen sänks med 20 procent. Det nya loket har dessutom två hytter, mot tidigare en, vilket förbättrar arbetsmiljön.
- Uppskattningsvis 20 000 timmar har lagts ner på att bygga och projektleda. Vi hoppas att alla ska bli nöjda och att loket ska vara modernt i 20 år till i alla fall, säger Thomas Nordmark.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om