Som NSD tidigare berättat har Tillväxtverket delat ut totalt 60 miljoner kronor till fem destinationer med så kallad "internationell utvecklingspotential" runt om i Sverige - och Kiruna är en av dessa destinationer.
Målsättningen från verket är att svensk turism ska omsätta 500 miljarder kronor och dubbla sysselsättningen i branschen till år 2020.
Tre utvecklingsområden
Uttalat är att pengarna ska användas för att bland annat stärka den internationella konkurrenskraften i små och medelstora turist- och upplevelseföretag.
Just i Kiruna vill man satsa på tre specifika områden, berättar Erica Mattsson. Dessa är infrastruktur, service och att göra området mer tillgängligt internationellt - året om. Men också produktutveckling hos både etablerade och nya företag är viktig.
- Det finns ett stort intresse kring det äkta och genuint samiska och sen är norrskensturism något vi måste ta vara på, säger Erica Mattsson.
Detaljplan klar i augusti
Till hösten har Kiruna Lappland planer på att inleda processen med att utveckla företagens produkter genom seminarier och föreläsningar.
Mycket mer detaljerad än så är inte planen ännu, trots att det rör sig om stora summor som ska förvaltas.
- Det har gått väldigt fort och just nu håller vi på aktivitetsplanen för projektet, säger hon.
Vilka samarbetspartners som projektet kommer ha är inte heller klart ännu men i samband med att Tillväxtverket besöker Kiruna i augusti beräknar Erica Mattsson att detaljplanen kommer att vara klar.
Övriga fyra platser som fått pengar av Tillväxtverket för att utveckla turismen är Bohuslän, Stockholms skärgård, Vimmerby och Åre.