Under måndagen meddelade Trafikverket att det blir en centrumnära placering för den nya järnvägsstationen. För LKAB är det viktigt att stationen inte placeras någonstans där den påverkas av gruvbrytningen.
– När Trafikverket föreslår en centrumnära placering så är det bra ur gruvbrytningens perspektiv, vi tror också att det är bra för Kirunaborna och för våra medarbetare med den placeringen, vi vet att det är attraktivt med järnvägstransporter. Det finns andra frågor som man måste beakta, som rennäringen, men det är inte vår fråga, säger Anders Lindberg, presschef på LKAB.
Enligt Trafikverket så ska den nya järnvägsstationen finansieras av LKAB enligt minerallagen.
– Vi har kvar att finansiera en järnvägsstation, själva byggnaden. Det gör vi nästan var än Trafikverket bestämmer sig för att lägga den, säger Anders Lindberg.
– Men vi har också sagt att om det blir en centrumnära lösning så måste det till annan finansiering. För LKAB har ersatt en ny järnväg till och förbi Kiruna, det är den som invigdes 2012 och som LKAB betalade två miljarder för.
LKAB ser också att det finns ett behov av investeringar på hela Malmbanan.
– LKAB tycker att staten och Trafikverket borde ta ett helhetsgrepp på Malmbanan där en näringslösning för Kiruna kunde ingå. Det finns flera sträckor där vi önskar dubbelspår och mötesplatser, säger Anders Lindberg.
Vi har försökt nå Trafikverket för en kommentar.