Stämningen är dämpad efter måndagens tragiska segelflygolycka i Kebnekaisefjällen där en 18-årig man från Kiruna tragiskt omkom. Ute på isen där segelflygen startar och landar under det årliga segelflyglägret i Pirttivuopio är det fler segelflyg än människor dagen efter olyckan. En del har valt att komma ut och flyga - andra inte. De flesta vill inte alls tala om olyckan.
– Vi har tagit beslut att fortsätta med lägret. Det är en del av bearbetningsprocessen, säger Segelflygklubben Kirunas ordförande Pekka Pannula.
Ingen vet vad som gick snett i luften så att segelflyget brast isär.
– Det kom in ett larm till flygledningen om att något var snett. Vad jag förstår var det han som hoppade som gav positionerna till var planet fanns. Så räddningsarbetet kom igång väldigt snabbt, säger Pekka Pannula.
Det är en rigorös säkerhet kring planen och flygningen. Man gör besiktning av varje plan innan flygning och däremellan större säkerhetsgenomgångar av planen. Dessutom skruvas varje maskin isär för totalgenomgång en gång varje år.
– En flygmaskin går inte sönder sådär, det som har hänt är något utöver det normala, säger Patrik Isaksson som är en av eldsjälarna i klubben.
De som flyger, både föraren och passageraren har fallskärm.
– Det man vet är att de båda varit helt överens om att de måste hoppa. Då öppnar man huven och den far iväg och sedan kopplar man lös säkerhetsbältet och ställer sig på sätet och hoppar, säger Patrik Isaksson.
Det är femtiotredje året det två veckor långa lägret arrangeras av Segelflygklubben Kiruna. Det har aldrig tidigare hänt någon så tragisk olycka. Det var två av klubbens egna medlemmar som satt i det olycksdrabbade planet som var en av klubbens egna maskiner.
Det går inte heller att förklara olyckan med att väderförhållandena skulle ha varit dåliga.
– Det var väldigt bra flygförhållanden igår precis som det är idag, säger Segelflygklubbens ordförande.
Segelflygklubben Kiruna har en färdig plan för hur de ska agera om något går snett. De har varit delaktiga i räddningsarbetet från första stund. Nu är det upp till haverikommissionen att göra sin utredning om vad som kan ha förorsakat olyckan.
– Alltid när det händer en olycka blir det en haveriutredning och den får utvisa vad som gått snett. Jag vet inte idag. Det är väldigt ovanligt med olyckor inom segelflygning, säger Pekka Pannula.