Det så kallade östra industriområdet ligger på myren nära flygplatsen och planlades redan under den första halvan av 1990-talet. Kommunen byggde väg och belysning, drog el, vatten och avlopp fram till tomterna.
Men det var inte direkt någon rusning efter att få köpa fastigheterna.
Det dröjde ända tills 2008 innan det första företaget, bröderna Pudas specialtransporter, etablerade sig här.
Efter det har försäljningen av industritomter tagit fart. Alla 37 fastigheterna är sålda eller är på väg att bli det.
Satsar 30 miljoner
Några har köpt på sig två eller tre fastigheter och slagit ihop dem till en. Det är en erfarenhet man tar med sig nu när ytterligare 37 fastigheter i etapp två ska ut till försäljning.
Kommunen bygger bara 19 servisledningar för vatten och avlopp.
I veckan beslutade kommunstyrelsen att satsa omkring 30 miljoner kronor på att bygga ut infrastukturen för etapp två.
Hittills har försäljningarna av industritomter inte inbringat några stora inkomster för Kiruna kommun.
Bidrar till tillväxt
- Det är inga jättepengar som kommer in med tanke på kostnaden för exploateringen och att priserna är väldigt lågt satta. Det är den väg som politikerna har valt, säger Ulf Nygren, chef vid samhällsbyggnadsförvaltningen.
I gengäld hoppas kommunen på företag som etablerar sig eller knoppar av sig och på så vis bidrar till tillväxten på orten.
- Det är naturligtvis positivt. Men det är omöjligt att säga hur många arbetstillfällen som skapas. Vissa etableringar ger många jobb, andra ganska få, säger kommunalrådet Kristina Zakrisson.
Men etableringstakten bland privata företag är inte hög nog för den konjunktur som råder i Malmfälten just nu. Det anser man vid LKAB som ju är själva orsaken till den lokala högkonjunkturen.
I senaste numret av LKAB:s tidning Framtid säger ekonomidirektören Leif Boström:
- Vi har redan i dag en leverantörsbrist i Malmfälten, vi har svårt att få anbud och vi ser att vi ibland bara får ett enda anbud. Det oroar oss. Vi vill inte riskera en situation där beslutade investeringar inte går att genomföra.
Stadsomvandlingen
Expansionen i gruvan ger inte bara upphov till tillväxt, utan även till en stadsomvandling som innebär att företag kommer att behöva flytta på sig.
Därför planerar Kiruna kommun för ett helt nytt industriområde söder om Lombolo när den nya vägen till Nikkaluokta ska dras.
Enligt Ulf Nygren är det ett strategiskt läge för företag som vill ha nära till LKAB:s nya södra infart. Tallhedarna i området är också geotekniskt gynnsamma att bygga på.
Planarbetet pågår för södra industriområdet och detaljplanen beräknas vara färdig under 2013.