I början av mars avslöjade SR-programmet Kaliber att Luftfartsverkets och Swedavias projekt med fjärrstyrning av flygplatser såg ut att försenas och bli drygt 60 miljoner kronor dyrare än tänkt – ursprungskostnaden var cirka 250 miljoner kronor. Orsaken var, enkelt förklarat, att Saab inte lyckats leverera den programvara som krävs. Men projektet ser ut att röra sig framåt, i dagarna blev det klart att Linköpings flygplats ansluts till systemet för fjärrstyrning. Nästa vecka reser Kiruna Airport ett nytt flygledartorn som ska utrustas med teknik för fjärrstyrning.
– Fördyring och försening ger jag mig inte in på, detta är ett stort projekt som involverar många parter och saker förändras under resans gång. På Kiruna Airport har vi ett projekt som rullar och målbilden är att vara klara 2020, säger Andreas Fredriksson, flygplatschef.
Satsningen på obemannad flygledning har kritiserats från olika håll, bland annat ur säkerhetsperspektivet, men Andras Fredriksson har hela tiden uttalat sig positivt.
– Jag som flygplatschef ser det som en nödvändig konvertering för oss, för att vi ska kunna driva mindre flygplatser effektivt och konkurrenskraftigt.
Att ansluta flygplatsen till en flygledning som styrs centralt på en annan plats ser Andreas Fredriksson som ett sätt att öka tillgängligheten.
– För oss som en strategiskt placerad flygplats är det viktigt att ha så god tillgänglighet som möjligt. Vi skulle till exempel ha möjlighet att ta emot ambulansflyg dygnet runt.
– Att vi skulle fortsätta utan fjärrstyrningen skulle kunna innebära att vi börjar tulla på vår tillgänglighet och det vore inte bra.
Kiruna Airport är en av de flygplatser i landet som visar plus för mars månad i år, med 8 procent fler inrikesresande.
– Vi ser att Kiruna som region fortfarande är inressant att resa till och vi har haft en liten tillväxt trots att inrikesresandet överlag har minskat.
En fråga som varit på tapeten under en tid är flygresornas utsläpp, i synnerhet långa utrikesresor, och Andreas Fredriksson välkomnar diskussionen trots att hans målsättning är att så många som möjligt ska ta flyget.
– Jag känner att miljödebatten är jätteviktig och att vi måste ta frågan på allvar. Hos oss arbetar vi med en övergång till fossilfria bränslen och alla våra fordon på marken körs på miljövänlig diesel. Det är bara verktyg som röjsågar och liknande som ännu körs på bensin.