Häromdagen berättade NSD att Kiruna kommun tagit fram en rapport om de negativa konsekvenser och risker som följer av att leda om E10-trafiken närmare stadsbebyggelsen. I rapporten finns förslag på åtgärder som skulle minimera strulet för Kirunaborna.
Läs mer: "Oro inför tillfällig omledning av trafiken"
Det var i våras Trafikverket berättade att man skulle aktivera sin "plan B" för E10-trafiken - det vill säga planera för att leda om den in mot stadsbebyggelsen. Då visade nämligen mätningar att en del av den befintliga vägen tydligt påverkades av sprickbildning i marken och att vägen skulle bli farlig att köra på innan den nya E10-dragningen skulle står klar. Därför behövde trafiken ledas om tillfälligt.
Läs mer: "E10 är farlig – måste ledas om"
Det här skulle kräva ett antal ombyggnationer och det arbetet hade Trafikverket tänkt sätta igång med i vår. Men så blir det inte. Annika Larsson säger att Trafikverket alldeles nyligen beslutat att inte leda om trafiken 2017 och att man hoppas kunna slippa det framöver också. Hon berättar att myndigheten mäter vägen - exempelvis tittar hur den rör sig i höjd- och sidled - varje månad och att man i våras såg stora förändringar.
– Men nu ser vi inga stora förändringar, förklarar hon.
Dessutom stod det för en tid sedan klart att LKAB och Trafikverket kommit överens om hur man ska jobba vidare med den nya E10-dragningen och att LKAB ska betala.
Läs mer: "Klart: LKAB betalar nya dragningen av E10"
Sammantaget ligger det här bakom Trafikverkets beslut att inte leda om E10-trafiken. Enligt Annika Larsson förutsätter den här lösningen - huvudalternativet - emellertid att den nya vägdragningen börjar byggas snabbt och att det arbetet sedan löper på enligt plan.