Enligt ett beslut i kommunfullmäktige 2007 får inte postlådorna stå på kommunens mark i lådsamlingar.
Det är först under den här hösten och vintern som avvecklingen av lådsamlingarna har fullföljts och lådorna har flyttats tillbaka till villaägarnas tomgränser.
Nu uppmanas också adressater i Jukkasjärvi, Svappavaara, Vittangi och Karesuando att flytta tillbaka sina postlådor till tomten.
Men nu är det nya bud på gång.
Kan bli utan post
I fredags träffade kommunalrådet Kristina Zakrisson (S) representanter för Posten, Tidningstjänst, NSD och Kuriren för att resonera om frågan.
Det resulterade genast i att hon ska försöka stoppa förändringen för lådsamlingarna i byarna.
- Det finns regler som säger hur långt Posten behöver köra för att nå ut med posten. Om vi genomför förändringen kan det innebära att några blir utan postutdelning, säger hon.
Kan backa på ett barn
Diskussionerna om hur utdelningen ska se ut i Kiruna tätort ska fortsätta i ett nytt möte strax efter nyår.
- Jag kände en förståelse som inger förhoppningar, säger Fredrik Lindfors, regionchef vid Tidningstjänst efter fredagens möte.
Facken har tidigare påtalat att flytten av postlådorna till tomgränserna har gett en försämrad arbetsmiljö för de som kör post och tidningar på bildistrikten.
De tvingas ofta backa ut från uppfarter vid tidpunkter då många barn är i rörelse. Det har redan skett incidenter där skolelever har varit nära att bli påbackade.
Ett varv kan räcka
Det anförs också miljömässiga skäl till att samla postlådorna. Färre stopp och kortare rutter leder till mindre bränsleförbrukning och mindre utsläpp.
Vid mötet med Kristina Zakrisson slogs ett slag för så kallad grön rutt, vilket innebär att postlådorna paras två och två vid ena sidan av vägen.
Postbilen behöver bara köra ett varv runt villakvarteret och ingen behöver gå längre än till andra sidan gatan för att hämta sin post eller tidning.
Kristina Zakrisson tog åt sig av förslaget.
- Om det nya systemet innebär mer problem än förbättringar måste vi se vad vi kan göra åt saken. Det handlar både om miljö och trafiksäkerhet.
Det är en ganska lång process att riva upp ett fullmäktigebeslut?
- Det är det, men vi får ta det, säger Zakrisson.