Nya turer i striden om postlådorna

Villaägarna i Kiruna har precis hämtat tillbaka sina postlådor till sina tomter.Nu kan det snart bli nya vändningar i frågan om lådsamlingarna.Trycket ökar mot Kiruna kommun att riva upp hela systemet.

Lådsamlingarna har tömts och villaägarna har hämtat tillbaka postlådorna till sina tomter. Enligt Posten och Tidningstjänst är det dåligt      ur både miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt. Nu försöker de få Kiruna kommun att riva upp systemet.FOTO: HANS STERNLUND

Lådsamlingarna har tömts och villaägarna har hämtat tillbaka postlådorna till sina tomter. Enligt Posten och Tidningstjänst är det dåligt ur både miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt. Nu försöker de få Kiruna kommun att riva upp systemet.FOTO: HANS STERNLUND

Foto: Hans Sternlund

KIRUNA2011-12-13 06:00

Enligt ett beslut i kommunfullmäktige 2007 får inte postlådorna stå på kommunens mark i lådsamlingar.

Det är först under den här hösten och vintern som avvecklingen av lådsamlingarna har fullföljts och lådorna har flyttats tillbaka till villaägarnas tomgränser.

Nu uppmanas också adressater i Jukkasjärvi, Svappavaara, Vittangi och Karesuando att flytta tillbaka sina postlådor till tomten.

Men nu är det nya bud på gång.

Kan bli utan post
I fredags träffade kommunalrådet Kristina Zakrisson (S) representanter för Posten, Tidningstjänst, NSD och Kuriren för att resonera om frågan.

Det resulterade genast i att hon ska försöka stoppa förändringen för lådsamlingarna i byarna.

- Det finns regler som säger hur långt Posten behöver köra för att nå ut med posten. Om vi genomför förändringen kan det innebära att några blir utan postutdelning, säger hon.

Kan backa på ett barn
Diskussionerna om hur utdelningen ska se ut i Kiruna tätort ska fortsätta i ett nytt möte strax efter nyår.

- Jag kände en förståelse som inger förhoppningar, säger Fredrik Lindfors, regionchef vid Tidningstjänst efter fredagens möte.

Facken har tidigare påtalat att flytten av postlådorna till tomgränserna har gett en försämrad arbetsmiljö för de som kör post och tidningar på bildistrikten.

De tvingas ofta backa ut från uppfarter vid tidpunkter då många barn är i rörelse. Det har redan skett incidenter där skolelever har varit nära att bli påbackade.

Ett varv kan räcka
Det anförs också miljömässiga skäl till att samla postlådorna. Färre stopp och kortare rutter leder till mindre bränsleförbrukning och mindre utsläpp.

Vid mötet med Kristina Zakrisson slogs ett slag för så kallad grön rutt, vilket innebär att postlådorna paras två och två vid ena sidan av vägen.

Postbilen behöver bara köra ett varv runt villakvarteret och ingen behöver gå längre än till andra sidan gatan för att hämta sin post eller tidning.

Kristina Zakrisson tog åt sig av förslaget.

- Om det nya systemet innebär mer problem än förbättringar måste vi se vad vi kan göra åt saken. Det handlar både om miljö och trafiksäkerhet.

Det är en ganska lång process att riva upp ett fullmäktigebeslut?
- Det är det, men vi får ta det, säger Zakrisson.

Fakta Turernaom postlådorna

➤ Våren 2006: Folkpartisten Göran Olofsson skriver en motion där han lyfter problemet med den dåliga snöröjningen framför lådsamlingarna.

➤ Januari 2007: Villaägaren Malte Heikki genomför en namninsamling mot lådsamlingarna.

➤ Mars 2007: Kommunfullmäktige beslutar att Posten måste söka markupplåtelse för lådsamlingar på kommunens mark. I annat fall ska postlådorna flyttas tillbaka till tomtgränserna.

➤ Mars 2010: Förhandlingarna mellan Kiruna kommun och Posten om kostnaderna för snöröjningen framför lådsamlingarna bryter samman.

➤ Augusti 2010: Posten börjar frakta bort lådsamlingar.

➤ November 2011: Kiruna kommun kräver att lådsamlingar i fyra byar ska avvecklas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om