Nya tågrutter blir försenade

Trafikstarten för Norrtågs tre dubbelturer mellan Luleå och Narvik försenas. Orsaken är tekniska problem med signalsystemet på tågen. - Det rör sig om ett antal månader, hur många vet vi inte, säger Olle Tiderman, Norrtåg.

Norrtågs tre dubbelturer mellan Luleå och Narvik blir flera månader försenade på grund av teknikfel. "För bara två veckor sedan visste vi inte om hur stort problem det var", säger Olle Tiderman, teknisk chef vid Norrtåg.FOTO: Norrtåg

Norrtågs tre dubbelturer mellan Luleå och Narvik blir flera månader försenade på grund av teknikfel. "För bara två veckor sedan visste vi inte om hur stort problem det var", säger Olle Tiderman, teknisk chef vid Norrtåg.FOTO: Norrtåg

Foto: Norrtåg

KIRUNA2011-12-08 06:00

Senast vid årsskiftet skulle tågtrafiken mellan Luleå och Narvik utökas från en till tre dagliga dubbelturer per dag.

Förutom morgonturen från Narvik till kusten och kvällsturen som finns i dag, skulle två turer till sättas in under dagen.

Från Kiruna en vid tiotiden på förmiddagen och en vid 16.30. Från Luleå var det tänkt att ett tåg skulle vid sextiden på morgonen och ett efter klockan fem på eftermiddagen. Nattågen är inte inräknade.

Fel på signalsystemet
De utökade turerna skulle bland annat underlätta sjukresorna till Gällivare och Sunderbyn.

Men nu är alltså trafikstarten försenad på grund av ett tekniskt fel på tågen.

- Det blir försenat och det rör sig om ett antal månader. Men det är svårt att säga om det handlar om två månader eller fem månader. Vi sätter igång så snart vi kan, säger Olle Tiderman, teknisk chef vid Norrtåg.

Problemet sitter i signalsystemet på tågen. Avläsningen av spårsignalerna blir ibland för känsliga vilket leder till att tåget stannar fast det inte finns något hinder. Problemet visade sig blir mer frekvent vid kallt väder.

Stor besvikelse
- För bara två veckor sedan visste vi inte om hur stort problem det var. Vi kände till felet men inte att det var så omfattande. Vi hade tänkt börja med turerna nu så det var en stor besvikelse, säger Olle Tiderman.

Norrtåg arbetar med att lösa problemet tillsammans med experter från Frankrike och Tyskland som tillverkat tågen och teknikburken där signalsystemet sitter.

- Det är en ganska avancerad teknisk lösning som ska till, det är för tidigt att säga exakt hur lång tid det kommer att ta, säger Tiderman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om